1500 skoler er blevet smadret i uroplaget Irak-provins


    Børn i Iraks krigsplagede Anbar-provins må spejde langt efter en skole, der ikke er beskadiget eller fuldstændig ødelagt.

    Følg localeyes.dk på Twitter - klik her og få nyhederne før de andre

    Flere end 1500 skoler i landets største provins har lidt skade eller er blevet helt smadret som resultat af kampe og angreb fra særligt Islamisk Stat (IS), siger en talsmand mandag.

    – Anbar er blevet hårdt ramt. Flere end 1500 skoler er blevet delvist eller fuldstændig ødelagt, siger talsmanden, Eid Ammash, til AFP.

    – De fleste af skolerne er blevet angrebet direkte af kriminelle grupperinger af Daesh, fortsætter Ammash, der bruger et arabisk navn for Islamisk Stat.

    Anbar har været ramme om adskillige blodsudgydelser siden begyndelsen af 2014, før Islamisk Stat lancerede en national offensiv og tog kontrol over store dele af Irak.

    Derfor er provinsen i knæ, mens regeringen forsøger at generobre de tabte områder med militæroperationer og daglige luftangreb fra en USA-ledet koalition, der forsøger at slå IS tilbage.

    – Andre (skoler, red.) er placeringer, som Daesh har benyttet som baser, hvorfor de er blevet udsat for målrettede angreb fra irakiske sikkerhedsstyrker og den internationale koalition. Eller også har de simpelthen bare været placeret midt i frontlinjen for sammenstødene, siger Eid Ammash.

    Skoler, der har fungeret som IS-baser, kan ikke tages i brug, før de er blevet gennemsøgt for ueksploderet ammunition.

    De ødelagte skoler er fordelt i hele Anbar-provinsen – fra Karma nær Bagdad til Al-Qaim ved den syriske grænse og i områder ved de største byer Ramadi, Fallujah og Haditha.

    – Det vil kræve virkelig mange penge og mindst to et halvt års arbejde, efter at Anbar er blevet erobret tilbage fra Daesh, før skolerne er blevet genopbygget, siger Eid Ammash.

    En FN-rapport om situationen i Irak viser, at størstedelen af skolerne i de uroplagede områder er overfyldte og har problemer med at skaffe helt basale ting til eleverne.

    /ritzau/AFP