Dansk design er populært i Indien og Rusland, hvor den hastigt voksende middelklasse køber modetøj, smykker eller sko.
Det viser Deloittes Modeanalyse 2015.
– Det går over al forventning i de lande. Dansk design har i den grad indtaget Indien og Rusland, hvor de danske mærker er populære. Det er ekstremt glædeligt, siger Morten Steinmetz, partner og modeekspert i Deloitte.
Den danske modebranches eksport til Indien og Rusland voksede med over 50 procent fra 2013 til 2014.
I Rusland er der dog god grund at følge den politiske situation tæt, mener Morten Steinmetz.
– Indien vil også i 2015 have et stort vækstpotentiale, som danske modevirksomheder med fordel kan udnytte, mens der er større usikkerhed om det russiske marked.
– Der er ingen tvivl om, at de politiske sanktioner vil få en indflydelse på eksporten, så nogle virksomheder bør tænke i at omlægge deres ressourcer, så de hurtigt kan satse på andre markeder, siger han.
Men modebranchen har endnu ikke formået at øge eksporten til de såkaldte Next 11-lande, der blandt andet omfatter Tyrkiet, Sydkorea og Egypten.
– Sidste år steg eksporten af beklædning og accessories til Next 11 kun med 8,1 procent, hvilket er et dårligere resultat end den øvrige del af dansk erhvervsliv, siger Morten Steinmetz.
– Det kan godt være, at disse lande stadig udgør en brøkdel af den samlede modebranches eksport, men det globale kapløb om at få foden indenfor på de nye vækstmarkeder er allerede i fuld gang. Det er nu, man skal hoppe med på vognen.
Den samlede eksport af tøj og beklædningstilbehør som sko og smykker voksede med 9,3 procent i 2014 til 25 milliarder kroner. De største eksportmarkeder for dansk mode er stadig Tyskland, Sverige og Norge.
Den københavnske modeuge begynder i næste uge.
/ritzau/