It-vejleder: Lærere kan ikke følge med i børns it-viden


    Praktisk viden om it-sikkerhed og basale færdigheder om brugen af internet og sociale medier er så centrale færdigheder i dag, at der er brug for, at området opgraderes i folkeskolen.

    Følg localeyes.dk på Twitter - klik her og få nyhederne før de andre

    Det mener både formanden for it-vejlederne i folkeskolen og formanden for forældreforeningen Skole og Forældre.

    De bakker dermed op omkring en undersøgelse fra Ingeniørforeningen. Ifølge den mener næsten 80 procent af danskerne, at god opførsel og indsigt i færdselsregler og sikkerhed på internettet bør på skoleskemaet.

    – Fra august kommer der nye krav om it i de enkelte fag. Eleverne skal for eksempel i dansk have viden om de digitale fodspor, man sætter, og lære at færdes forsvarligt på nettet.

    – Problemet er bare, at de fleste dansklærere ikke har en jordisk chance for at følge med i den hurtige udvikling på området oveni de mange andre faglige krav, siger John Klesner, formand for it-vejlederne i folkeskolen.

    Som andre fagfolk efterlyser han et selvstændigt fagområde, hvor eleverne lærer de mange basale og nyeste færdigheder, som de så – efterfølgende – kan bruge i de øvrige fag.

    John Klesner er med i en arbejdsgruppe af fagfolk, der sigter mod efter sommerferien at kunne præsentere politikere og andre interessenter for deres fælles oplæg til et nyt skolefag, digital produktion.

    Formanden for organisationen Skole og Forældre, Mette With Hagensen, er enig i behovet.

    – Vi skal også som forældre tage et ansvar på os. Når vi udstyrer børn med alle mulige elektroniske apparater, må vi også sætte os ind, hvordan tingene fungerer.

    Ingeniørforeningens undersøgelser viser imidlertid, at hver fjerde forælder ikke har talt med sine børn om adfærd på nettet.

    – Det er jo ikke tilfredsstillende, når det er så stor en del af det at være borger i samfundet i dag, at man kan begå sig på nettet.

    – Der er brug for et styrket samarbejde om it-færdigheder, og det er hundesvært for lærerne at indarbejde i de enkelte fag, fordi det kræver mange særlige kompetencer, siger Mette With Hagensen.

    /ritzau/