Ingen danske radioplatforme er så effektfulde som Danmarks Radios P3, når det kommer til at opfylde håbefulde rytmiske musikeres drømme om det store gennembrud.
Men kun en krympende skare slipper gennem nåleøjet til kanalens store lytterskare, skriver Politiken onsdag.
Det viser en analyse, som avisen har lavet på baggrund af P3’s officielle playlister med over 420.000 afspilninger fra 2011 til 2014. Analysen viser for første gang den reelle udvikling af P3’s musikudbud.
Antallet af afspillede kunstnere er således skrumpet markant hvert år, siden DR for fem år siden begyndte at offentliggøre alle spillede sange.
Hvor P3 i 2011 – opgørelsens første hele år – gav plads til knap 3700 danske og udenlandske kunstnere i æteren, var antallet ved udgangen af 2014 mere end halveret til 1612.
Politiken har forelagt materialet for de danske musikeres organisation Dansk Musiker Forbund (DMF), som mener, at DR favoriserer de populære kunstnere på bekostning af bredden.
– Det bekræfter den profil, man har på P3. Det er mainstreamen, der sejrer sig selv ihjel, siger Mikael Højris, musik- og kontraktkonsulent hos DMF, til Politiken.
Den såkaldte public servicekontrakt mellem DR og Kulturministeriet rummer ingen anvisninger af, hvor bredt udvalget af kunstnere på P3 og de øvrige DR-kanaler skal være.
Her bliver det bortset fra et håndfast krav om en dansk musikandel på 43 procent ved brede formålserklæringer om, at DR skal “afspejle mangfoldigheden af kultur” i Danmark.
Det lever P3 til fulde op til trods halveringen af udvalget af kunstnere på bare fire år, siger Christian Ottenheim, redaktionschef for DR Musik og Radio, til Politiken:
– Vi spiller væsentlig mere forskelligt end de kommercielle kanaler og med en god rotation. Derudover er vi heldige at kunne supplere med en række andre kunstnere og programmer på blandt andet P8 Jazz og P6 Beat.
/ritzau/