Afløseren for Flyvevåbnets pensionsmodne F-16-fly rykkede tirsdag et skridt nærmere, da forsvarsminister Nicolai Wammen (S) i en debat i Folketinget løftede sløret for tidsrammen for en længe ventet analyse af de tre kandidater til at blive Danmarks nye kampfly.
Siden 2013 har et ekspertudvalg under Forsvarsministeriet analyseret fordele og ulemper ved de tre kampfly-typer – en analyse som partierne bag forsvarsforliget ventes at læne sig kraftigt opad i det milliardstore flyindkøb.
Og nu kommer den længe ventede analyse ifølge forsvarsministeren.
– Projektkontoret er ved at lægge sidste hånd på beslutningsgrundlaget, som jeg forventer at kunne lægge frem til drøftelse på det næste møde i forsvarsforligskredsen 18. juni, sagde Wammen fra talerstolen.
Beslutningsgrundlaget, som det særlige kampfly-projektkontor har arbejdet på, skal afklare fire overordnede forhold for hvert enkelt af de tre kampfly:
Hvad koster det nu og på langt sigt. Hvad er den militærfaglige værdi af flyet. Hvem har det ellers, og hvad betyder det for vores mulighed for at samarbejde med andre lande. Og hvor mange penge er de forskellige producenter villige til at lægge i såkaldte modkøb i den danske forsvarsindustri.
Med de oplysninger i hånden skal politikerne beslutte, hvilket kampfly, der samlet set vil være bedst, og som forsvaret skal investere helt op til 30 milliarder kroner i.
Samtlige partier i Folketinget med undtagelse af Enhedslisten er enige om at købe nye fly til at erstatte de udtjente F-16-fly.
Enhedslisten vil i stedet beholde de gamle F-16-fly, skære ned på antallet og bruge de udfasede jagere som reservedele for de tilbageværende.
– Med færre fly kan vi nøjes med at håndhæve dansk luftrum i stedet for at deltage med kampfly i internationale angrebsmissioner som i Irak, hvor brugen af kampfly ikke har bidraget til freden, sagde Enhedslistens forsvarsordfører, Nicolai Villumsen, under debatten.
Forslaget om at beholde F16-flyene mødte under debatten kun hovedrysten blandt de øvrige partier, hvor især SF’s forsvarsordfører, Holger K. Nielsen, hidsede sig op.
– Hele årsagen til, at vi skal have nye fly, er jo, at F16-flyene ikke kan flyve mere, så jeg synes, at det er direkte uansvarligt at foreslå, at man skal flyve videre med fly, hvor stellet revner, sagde han.
/ritzau/