Flyselskabet Thomas Cook Airlines Scandinavia, der flyver for rejsebureauet Spies, ændrer sine regler for, hvor mange personer der skal være i cockpittet på selskabets fly.
Nu skal der altid være to besætningsmedlemmer i cockpittet, oplyser Thomas Cook Airlines Scandinavia. Er der to piloter, og den ene skal på toilettet, kan det først ske, når en steward eller stewardesse er til stede i cockpittet.
Flyselskabet er blot et ud af en række selskaber, der har indført nye regler for bemandingen i flyenes styrerum som en konsekvens af tirsdagens flyulykke i Frankrig.
Her fløj andenpiloten på et fly fra Germanwings ind i en bjergvæg, mens flyets kaptajn var uden for cockpittet og ikke kunne komme ind.
Ifølge myndighederne styrtede andenpiloten flyet med vilje. Alle 150 personer, der var om bord på flyet, omkom.
Torsdag meddelte Norwegian og EasyJet, at de også ændrer rutiner. Begge selskaber har besluttet, at der til enhver tid skal være to personer i cockpittet på flyene. Hidtil har de to selskaber ikke haft regler om dette.
Norwegian indfører de nye regler med øjeblikkelig virkning, men de nye rutiner skal dog godkendes af Luftfartstilsynet i Norge, inden de kan træde i kraft.
– Vi tænker på både passagerernes og piloternes sikkerhed, siger flyvechef i Norwegian Air Norway, Gudmund Taraldsen, til NRK.
EasyJet meddeler, at selskabet ændrer sine rutiner med virkning fra fredag.
SAS oplyste torsdag til Ritzau, at flyselskabet ikke vil tage stilling til, om selskabets cockpit-rutiner skal ændres, før årsagerne til tirsdagens flyulykke i Frankrig er kortlagt.
Hos SAS er det i orden, at der kun er en person i cockpittet, mens den ene pilot eksempelvis er på toilettet.
Der er ingen internationale regler, der bestemmer, at der skal være mere end en person i cockpittet ad gangen, oplyser Trafikstyrelsen til Ritzau, og dermed kan de enkelte flyselskaber selv fastsætte regler for dette.
/ritzau/