Børn fra store skoler klarer sig bedre end børn fra små skoler, viser en ny undersøgelse.
Det er især drengene og børn fra familier med en lav indkomst, der får en bedre uddannelse senere i livet, hvis de har gået i en stor skole, viser ny undersøgelse fra Institut for Økonomi på Aarhus Universitet.
– Vi kan ikke finde negative effekter af store skoler. Faktisk er der en tendens til, at der er positive effekter af store skoler for de elever, vi sædvanligvis opfatter som “svage” uddannelsesmæssigt; nemlig drenge og børn, der kommer fra familier med en svag uddannelsesmæssig baggrund, siger professor Nina Smith til avisen.
Hun står sammen med lektor Maria Humlum bag undersøgelsen, som tidligere i år er offentliggjort i det internationale tidsskrift Economics of Education Review.
Forskerne har undersøgt, hvordan det i 2010 er gået 605.125 elever, der gik i 9. klasse i folkeskolen i 1986-2004.
Undersøgelsen måler unges uddannelsesniveau, tilknytning til arbejdsmarkedet og indtægt som 22-30-årige.
Og undersøgelsen viser, at der er en tendens til, at elever fra store skoler får en bedre uddannelse og bedre indkomst sammenlignet med elever fra små skoler. Undersøgelsen ser dog ikke nærmere på, hvad det er, store skoler kan gøre bedre end de små.
– Men vi ved, at der på store skoler er en større faglig bredde, mere specialiserede lærere og ofte flere professionelle, der kan tage sig af de svage børn.
– Samtidig har skolelederen bedre muligheder for at sammensætte klasser optimalt, fordi der ikke kun er én klasse på hver årgang, siger Nina Smith.
/ritzau/