Der kommer dobbelt så mange lyntog i timen mellem Aarhus og København fra 2021.
Det bekræfter SF’s gruppeformand og medlem af transportudvalget, Jonas Dahl, over for TV2 Østjylland.
Dermed kommer der en afgang med lyntoget hver halve time mellem Aarhus og København. I begge retninger.
Det øgede antal lyntog mellem Danmarks to største byer er en del af en ny politisk aftale om DSB’s togtrafik.
– Det er et kæmpe skridt, og jeg er meget begejstret for, at vi får styrket den kollektive trafik. Vi får en hurtigere transport mellem landets to største byer, der kommer bedre plads i togene, og der kommer bedre service, siger Jonas Dahl til TV 2 Østjylland.
I aftalen står der samtidig, at den nye lyntogsforbindelse kan udnytte den kommende hastighedsopgradering mellem Ringsted og Odense.
– Det her betyder, at vi kan skære 20-25 minutter af transporttiden til København fra Aarhus. Det gør den kollektive trafik til et bedre alternativ end flyet, da det bliver hurtigere og nemmere at rejse fra den jyske hovedstad, siger Jonas Dahl.
Aftalen er første skridt i retning mod den såkaldte timemodel, der skal sikre togture på en time mellem Aarhus og Odense, Odense og København samt Esbjerg og Odense.
Trafikudvidelsen vil udgøre i omegnen af 2,6 millioner togkilometer årligt.
Den nye aftale om en tiårig trafikkontrakt mellem staten og DSB er tæt på at falde på plads, oplyser Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested.
Aftalen, som sætter rammerne for togdriften på den danske jernbane og sikrer DSB en årlig betaling fra staten i milliardklassen, er indgået mellem regeringen, SF og Enhedslisten.
Ritzau erfarer, at parterne mødes til forhandlinger i Transportministeriet klokken 18, hvor aftalen ventes at falde på plads.
Et af elementerne i aftalen er ifølge Henning Hyllested bedre vilkår for handicappede passagerer og en eliminering af den årlige besparelse på 300 millioner kroner i kontraktbetalingen til DSB, som blev vedtaget af den tidligere VK-regering.
/ritzau/