Muhammed-tegningerne og den efterfølgende Muhammed-krise skal have en fast plads på skoleskemaet i den danske folkeskole.
Det mener De Konservatives politiske ordfører, Mai Mercado.
I en kronik i Jyllands-Posten fredag skriver hun, “at det er en sag, der skal tales åbent om, og derfor hører Muhammed-tegningerne selvfølgelig hjemme blandt punkterne i Undervisningsministeriet historieundervisning”.
– Der bliver allerede undervist i Muhammed-krisen i masser af folkeskoler i dag, men det er ikke systematisk. Det ville det blive, hvis Muhammed-tegningerne kom med i den obligatoriske kanon, siger hun til Ritzau og fortsætter:
– Terrorangrebet på World Trade Center 9/11 er med, ligesom Murens fald er. Det er vigtigt, at vi tager diskussionen med hinanden. Vi svigter vores samfundsansvar, hvis vi ikke gør. Vi skal lære børnene samtalens og diskussionens vej frem for trusler og vold.
Mai Mercado understreger, at der ikke er tale om, at forslaget skal provokere eller krænke nogen.
– Men det kan ikke nytte, at vi har berøringsangst over for at tale om og vise tegningerne. De er 10 år gamle, og kommer de med i kanonen, bliver det legitimt at diskutere det. Det giver også legitimitet til lærerne, siger hun.
Hun håber, at kronikken i første omgang vil få de øvrige partier i Folketinget til at diskutere idéen og forhåbentligt bakke op om den, så forslaget kan gennemføres.
Undervisningsministeriets kanonpunkter er udvalgt, idet de markerer væsentlige brud eller forandringer i det historiske forløb eller har signalværdi som symboler for et bredere historisk fænomen.
Listens 29 punkter indeholder emner, der er obligatoriske for eleverne i folkeskolens historieundervisning.
/ritzau/