Der er knas med uddannelsen til pædagog, lyder det fra de studerende selv.
Flere fynske pædagogstuderende fortæller til Fyens Stiftstidende, at de blandt andet har så få undervisningstimer, at de ofte ikke ved, hvad de skal lave, når de møder op på skolen.
En af dem er 23-årige Sarah Rasmussen, der trods et krav om 40 timers studieaktivitet om ugen blot har 7,5 timers undervisning ugentligt. Det svarer til 10 lektioner om ugen – eller to om dagen.
– Generelt sniger der sig en lad holdning ind til studiet, fordi vi har så få timer med en underviser, der kan holde os fast, inspirere og lære os noget, siger hun til avisen og uddyber:
– Vi får ingen litteraturliste over, hvilken faglitteratur der er relevant for os, og vi møder ofte ind til skemafri dage, hvor vi ikke aner, hvad vi skal lave.
Tidligere har Fyens Stiftstidende beskrevet, at underviserne på landets pædagoguddannelser læser langt under halvdelen af de studerendes opgaver.
Erik Knudsen, rektor for University College Lillebælt, der driver den fynske pædagoguddannelse, vil ikke forholde sig til, om 7,5 timers undervisning om ugen er for lidt.
– De fleste studerende vil gerne have mere klassisk undervisning. Det kan jeg godt forstå. Men mere klassisk undervisning giver ikke nødvendigvis den største effekt i forhold til læring, siger han til Fyens Stiftstidende.
Per Schultz Jørgensen, professor emeritus fra Danmarks Pædagogiske Universitet, er rystet over det lave timetal.
– Det er katastrofalt lavt, og det er et udtryk for en langsom udsultning af pædagogfaget. Ved at tilbyde så lidt undervisning lader man simpelthen de studerende i stikken, siger han til avisen.
/ritzau/