Sony Pictures’ alternative offentliggørelse af den omstridte Nordkorea-komedie “The Interview” har skabt stor interesse på internettet.
Flere end to millioner gange er filmen blevet købt eller lejet online i løbet af de første fire dage, hvor den har været tilgængelig. Det har ifølge en meddelelse fra Sony skabt en omsætning på 15 millioner dollar (91 millioner kroner).
Det rangerer “The Interview” som den bedste online-udgivelse hos Sony Pictures nogensinde.
Tallet kan dog vokse sig endnu større, da de offentliggjorte tal ikke omfatter omsætningen fra Apples iTunes, der er den største og mest benyttede butik, når det drejer sig om online-indhold.
Samtidig har filmen indbragt 2,8 millioner dollar (17 millioner kroner) i det begrænsede antal biografer, der siden 25. december har vist filmen.
Det har kostet 44 millioner dollar (269 millioner kroner) at producere filmen, som har Seth Rogen og James Franco på rollelisten, og som har skabt øget storpolitisk spænding i forholdet mellem USA og Nordkorea.
Amerikanerne mener, at nordkoreanerne i vrede over filmen udførte et massivt hackerangreb på Sony Pictures. Det har Nordkorea adskillige gange afvist.
Flere store biografkæder har fravalgt filmen, der handler om et attentat på Nordkoreas leder, af sikkerhedshensyn efter trusler fra en hackergruppe. Gruppen varslede fysiske angreb på de biografer, der viste filmen.
Det koster omkring seks dollar (36 kroner) at se “The Interview” på nettet.
Filmen er dog også blevet flittigt delt på pirathjemmesider, hvor den kan downloades ulovligt.
/ritzau/Reuters