BR-familie vil sælge ud af legetøjskæden


    Konkurrencen på markedet for legetøj er blevet så hård, at familien bag BR-kæden nu vil sælge ud af livsværket.

    Tilmeld dig nyhedsbrevet fra localeyes.dk - få breaking news og en daglig oversigt

    Det oplyser Peter Gjørup til Berlingske.

    Gjørup er administrerende direktør i Top-Toy, der ejer BR, og tredje generation i legetøjsfamilien Gjørup.

    Tidligere har familien afvist at få andre investorer ind i selskabet, men den holdning har konkurrencen fra internetbutikker og supermarkedskæder ændret på.

    Fremmede investorer skal være med til at sikre legetøjskædens fremtid. Det er ikke længere nok for BR at være stor i Danmark og i Norden, forklarer Peter Gjørup.

    – For at være mere succesrig på lang sigt kræver det noget mere. Vi skal måske være en større spiller i Europa. Vi har i hvert fald nogle meget store konkurrenter uden for Norden, og det bliver vi nødt til at gøre noget ved, siger han til Berlingske.

    Kilder vurderer over for avisen, at legetøjskæden kan være mellem to og tre milliarder kroner værd.

    Flere kapitalfonde skulle være interesserede, men en køber får dog ikke lov til at overtage hele virksomheden.

    – Vi er meget klar på, at familien ikke kommer til at slippe hele selskabet og sælge alle aktier. Det er jo hjerteblod det her. Vi er bestemt også med i fremtiden, men det skal være sammen med en partner, siger Peter Gjørup til Berlingske.

    Omsætningen i Top-Toy har ikke rykket sig ud af stedet de seneste fire regnskabsår. Samtidig er driftsindtjeningen blevet lavere og lavere for hvert år.

    Legetøjseventyret begyndte i 1953 med en papirkiosk i Roskilde. 10 år senere blev BR-Legetøj dannet.

    BR-familien har hyret investeringsbanken FIH Partners til at hjælpe med at finde en egnet køber.

    /ritzau/