Titusindvis af børn bliver hver dag undervist af skolelærere, som ikke er uddannet til at undervise i faget.
Det viser skolernes egne indberetninger over lærernes kompetencer til Undervisningsministeriet for skoleåret 2013/2014, som Ugebrevet A4 har fået aktindsigt i.
På 493 folkeskoler skete mindst halvdelen af undervisningen sidste år i natur-teknik af lærere, som manglede kvalifikationer på linjefagsniveau, og i kristendomsundervisning er det normen, at lærerne slet ikke er uddannet i faget, skriver A4.
På flere end 70 skoler var halvdelen af matematik- og engelsktimer styret af lærere, som ikke havde papir på, at de kunne undervise på linjefagsniveau.
I folkeskoleloven har politikerne ellers bestemt, at 90 procent af undervisningen i 2018 skal ske af undervisere, som er klædt så godt fagligt på, at det svarer til linjefagsniveau.
Det betyder, at læreren enten er uddannet til at undervise i faget eller på anden måde har opnået de samme faglige stærke kompetencer.
Tallene slår samtidig fast, at der er stor forskel skolerne imellem, om undervisningen foretages af lærere med faglig ballast gennem linjefag eller ej, og det bekymrer forældreorganisationen Skole og Forældre.
– Børn risikerer at gå ti år i skole uden at få det optimale ud af undervisningen, fordi lærerne mangler linjefag i de fag, de underviser i. Det er vigtigt med gode undervisere for, at eleverne får et godt udbytte, siger landsformand Mette With Hagensen til ugebrevet.
Flere skoleledere på skoler, der har vanskeligt ved at leve op til politikernes ambitioner, peger dog på, at lærerne har andre evner.
– Hvis læreren kan sit håndværk og har en bred viden, kan man godt klare det. Børn i indskolingen er ikke små Einstein’ere, siger Jens Ole Svendsen, skoleleder på Glejbjerg Børne- og Skolecenter nær Esbjerg, til ugebrevet A4 og tilføjer:
– Hvis en matematiklærer har 20-25 års erfaring i at undervise, så er han mindst lige så kvalificeret, som en ny lærer med linjefag. Selvfølgelig skal man være fagligt kompetent, men nogle gange går man for meget op i, om man har papir på kompetencerne.
Kun 41 procent af undervisningen på den lille skole sker med en lærer, der har det relevante linjefag.
/ritzau/