Du synes måske, de er irriterende, men Facebooks aktionærer ser dem som en guldgrube.
De målrettede reklameannoncer sikrer det sociale medie et solidt overskud, og flere og flere annoncører er interesserede i at reklamere på internetplatformen.
Facebooks regnskab for andet kvartal viser en stigning på hele 61 procent i omsætningen, og det bliver primært drevet af salg af reklamer på mobile enheder såsom smartphones og tablets.
Facebook har nu 1,5 millioner kunder, som udnytter muligheden for at reklamere.
Aktiehandlerne har sendt aktien i selskabet i vejret med omkring fem procent i det amerikanske eftermarked, så en enkelt Facebook-aktie koster 75,13 dollar. Det svarer til, at topchef Mark Zuckerbergs livsværk har en markedsværdi på omkring 190 milliarder dollar eller mere end 1000 milliarder kroner.
Til sammenligning har den danske rederi- og oliekoncern A.P. Møller – Mærsk en markedsværdi på omkring 290 milliarder kroner.
I alt fik Facebook i andet kvartal et overskud på 791 millioner dollar ud fra en omsætning på 2,91 milliarder dollar og klarede sig dermed bedre end ventet og markant bedre end samme periode sidste år.
Facebook understreger i forbindelse med regnskabet, at det fortsat vil investere aggressivt i nye projekter. Det så man senest et eksempel på, da det sociale medie købte firmaet Oculus, som laver virtual reality-headset, for to milliarder dollar.
Facebook har 1,32 milliarder månedlige brugere. Knap 63 procent af dem bruger mediet dagligt.
/ritzau/Reuters