Falske anmeldelser på nettet skal stoppes


    Brugeranmeldelser af hoteller, rejser og butikker er populære som aldrig før.

    Derfor er det vigtigt, at anmeldelserne er troværdige. Det mener forbrugerombudsmanden, der netop har sendt nye retningslinjer i høring, skriver Jyllands-Posten.

    Målet er at skabe åbenhed og større mulighed for at kontrollere, om anmeldelserne er ægte.

    – Det er et meget vanskeligt område at føre kontrol med. Retningslinjerne giver mig et håndtag, så jeg i fremtiden kan tage sager op, for man skal kunne stole på anmeldelsessiderne og deres ratings, siger forbrugerombudsmand Henrik Øe til Jyllands-Posten.

    Avisen har fået aktindsigt i udkastet til de nye retningslinjer, som ikke blot gælder danske sider som trustpilot.dk, men også udenlandske tjenester som for eksempel hotels.com, der markedsfører sig på dansk, men er hjemmehørende uden for EU.

    Af udkastet fremgår det, at indsamling af anmeldelser skal ske på en “objektiv måde, der kan kontrolleres”, og at det tydeligt skal fremgå, om en offentliggjort brugervurdering er indgivet “uanmodet”, “efter opfordring” eller “indgivet mod betaling eller anden fordel”.

    Det er også et krav, at virksomheden kan tage til genmæle.

    Ifølge erhvervspolitisk konsulent Camilla Kongskov fra Dansk Erhverv er der flere eksempler på svindel med anmeldelser. Camilla Kongskov pointerer, at en dårlig anmeldelse i værste fald kan lukke en virksomhed – også selv om den er skrevet på et falsk grundlag.

    /ritzau/