Efter flere års søgen har Brøndby fundet sig en ny hovedsponsor. Mandag bandt spiludbyderen Bet25 sig for en etårig aftale med en option på yderligere to år.
Det kan virke som en kort aftale, men set i bakspejlet er det fornuftigt set fra fodboldklubbens side, vurderer Jesper Jørgensen, fodboldøkonom hos Deloitte.
– Hvis et ulykkeligt ægteskab skulle vare i tre-fem år – ligesom med Kasi Group – så ville det være uudholdeligt, siger økonomen.
Netop Kasi Group, med den karismatiske leder Jesper Nielsen i spidsen, har senest været hovedsponsor i klubben.
Det femårige sponsorat, der blev tegnet med Kasi Group i 2007, blev opsagt i 2009, da Jesper Nielsen var utilfreds med Brøndbys daværende ledelse.
– For det første får sponsoren ikke en bjælde ud af det, og for det andet ødelægger det klubbens renommé, at det går skidt med en hovedsponsor, siger Jesper Jørgensen.
– Det er klart, at der har ledelsen i Brøndby også lært lidt af lektien ved ikke at tegne længere aftaler, som både klub og sponsor kan ende med at fortryde, tilføjer han.
I stedet kan det ifølge økonomen være bedre, hvis Brøndby og den nye hovedsponsor laver en femårig forlængelse om to eller tre år, fordi parterne til den tid har set hinanden an og fundet ud af, om det er det rette samarbejde.
Ifølge Jesper Jørgensen tegner det også mest af alt til, at den etårige aftale mellem parterne bliver forlænget.
– Hvis du som hovedsponsor skal have værdi ud af sådan en aftale, så er et år for kort tid, fordi det kan man simpelthen ikke nå at kapitalisere på, siger han og tilføjer:
– Det lyder som om, at Brøndby og den nye hovedsponsor lige skal finde et fælles fodslag. Det tjener selvfølgelig også klubben bedst. Hvis man har en hovedsponsor, der ikke er glad og tilfreds, er det også bedre at gå på jagt efter en ny.
/ritzau/