Børns skoledage bliver længere end minister lovede


    Når skemaet for næste skoleår i disse dage lander hos landets elever og forældre, får mange sig en overraskelse.

    Tilmeld dig nyhedsbrevet fra localeyes.dk - få breaking news og en daglig oversigt

    Dagene bliver nemlig som følge af den nye skolereform længere, end undervisningsminister Christine Antorini (S) har lovet. Og klart længere end det acceptable, siger formanden for organisationen Skole og Forældre til Politiken.

    Politiken har præsenteret formanden, Mette With Hagensen, for skemaer fra eksempelvis Slagelse, Hjørring, Roskilde, Aarhus og Solrød, hvor børn fra 5. til 9. klasse har fri mellem klokken 15 og 16.

    Og hun reagerer skarpt:

    – Intentionen har ikke været at lave et fængsel af en skoledag til efter klokken 15. Der er en grænse for, hvor meget børnene kan holde til, og hvor meget forældrene vil acceptere.

    Undervisningsminister Christine Antorini sagde for nylig i Politiken, at “der er mange myter”.

    – Mange tror, at eleverne først har fri klokken 16. Men det har ingen elever. Man har fri mellem klokken 14 og 15, sagde hun.

    Nu beklager Antorini, at hun ikke tilføjede et “cirka”. Men hun forstår ikke forældrenes frustration:

    – Jeg anerkender, at Politiken har fået nogle henvendelser med eksempler på dage til klokken 16, det har jeg bare ikke. Jeg tror faktisk godt, at forældrene kan se, at der både er lange og korte dage, siger hun.

    Men en kort dag opvejer ikke en lang, fastslår forældreformanden.

    – Det ændrer jo ikke ved, at efter klokken 14.30 er energien taget ud af børnene, siger Mette With Hagensen til Politiken.

    Hun tilføjer, at undervisning efter klokken 15 på grund af eksempelvis projektdage er acceptabelt.

    Jan Mejding, lektor ved Aarhus Universitets Institut for Pædagogik og Uddannelse, mener, at spændet mellem ministeren og virkeligheden skyldes manglende “praktisk erfaring” med, hvordan man tilrettelægger en længere skoledag.

    – Der skal være lokaler til alle og en lærer, der er til rådighed inden for faget. Der er en masse praktiske ting, som man helt sikkert ikke har tænkt igennem i Undervisningsministeriet, da man lavede den overordnede ramme for reformen, siger Jan Mejding til Politiken.

    /ritzau/