Det bør ikke være spørgsmålet om finansieringen, der bremser det svenske ønske om en yderligere fast forbindelse mellem Danmark og Sverige.
Det mener trafikforsker og professor Otto Anker Nielsen fra DTU med baggrund i de analyser, der allerede er foretaget af en såkaldt HH-forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg.
Modellerne forudser, at man med stor sandsynlighed kan lade brugerbetaling finansiere opførelsen efter samme model som ved broerne over Storebælt og Øresund.
– Det afhænger lidt af, om man udelukkende går efter en jernbaneforbindelse eller også bygger en vej.
– Ligesom på Storebælt og til en vis grad på Øresundsbroen så kan vejforbindelsen være med til at betale for jernbanen, og det samme vil nok gøre sig gældende med en HH-forbindelse.
– Formentlig er den billigere end Femern-forbindelsen, og der er et stort passagergrundlag og mange lastbiler og biler, der bruger de nuværende færger, siger Otto Anker Nielsen.
Han vurderer, at den store tidsgevinst og den øgede sikkerhed for at komme frem til forventet tid vil skabe grundlag for endnu flere ture over Øresund, end der foretages i dag, specielt for pendlere.
– Det er også derfor, at beregningerne skønner, at indtægtstabet på Øresundsbroen ikke bliver så stort.
– I dag tager det så lang tid at pendle fra Helsingborg til København, at der ikke er ret mange, der gør det, siger professoren.
Det svenske forslag er en del af Reinfeldt-regeringens valgoplæg “Svenskbygget”, der omfatter byggeprojekter for anslået 400 milliarder svenske kroner.
Det er ikke angivet præcist, hvordan svenskerne forestiller sig, at en eventuel ny forbindelse skal se ud, men i oplægget bruges HH-forbindelsen som eksempel.
Sophie Hæstorp Andersen (S), der er formand for Region Hovedstaden, er positivt stemt over for at drøfte oplægget med sine svenske kolleger.
Flere transportordførere siger til gengæld til DR Nyheder, at de ikke prioriterer en ny rute til og fra Sverige særligt højt.
/ritzau/