Når Facebook-brugere logger på deres profil, så kommer det sociale medie ofte med en række foreslåede nyheder, som kunne have interesse for den enkelte bruger.
Men tilbage i 2012 skal Facebook i en uges tid være gået skridtet videre og have manipuleret med de nyheder, der er dukket op på startsiden hos 700.000 af brugerne.
Det skriver nyhedsbureauet AFP, der henviser til et hemmeligt studie fra Facebook, som blev offentliggjort af amerikanske medier lørdag.
Det sociale medie skal således have pillet ved den måde, som de forskellige nyheder har placeret sig på brugernes startside – og det for at se, hvordan deres humør reagerede på det.
Ifølge AFP ville folkene bag studiet undersøge, om brugerne begyndte at skrive mere positive eller negative statusopdateringer, hvis de blev udsat for et større antal nyheder, der enten bar præg af at være positive eller negative.
Efter at det hemmelige studie er blevet offentliggjort, har det fået flere brugere på det andet sociale medie, Twitter, til at reagere voldsomt.
Flere kalder det således “meget foruroligende”, “uhyggeligt” og “ondt”, sådan som Facebook har båret sig an med forsøget, skriver AFP.
I øvrigt viste Facebooks hemmelige studie, at brugerne blev påvirket af de manipulerede startsider, idet de begyndte at skrive enten mere positivt eller negativt alt efter, hvad de blev udsat for.
/ritzau/AFP