Færre lærere bakker op om inklusionen i skolen, viser en ny rapport, og det er et problem, siger undervisningsminister Christine Antorini (S).
– Det er et problem, at lærerne ikke oplever, at de får den støtte, som skal til, siger hun.
– Man skal jo kunne se, hvorfor det her giver mening. I den næste fase er det vigtigt at have fokus på, hvordan skoler og kommuner får opbygget incitamentstrukturer, så lærerne kan se, at de bliver understøttet i deres læringsopgave.
Det er SFI og Institut for Uddannelse og Pædagogik på Aarhus Universitet, som har udarbejdet evalueringsrapporten for Undervisningsministeriet.
Sidste år var 19 procent af de adspurgte lærere enige i opbakningen til inklusionsarbejdet, hvor lærerne blandt andet skal inkludere elever med særlige behov i den daglige klasseundervisning. I år er tallet faldet til 14 procent.
Undervisningsministeren påpeger også, at den vigtigste opgave bliver, at lærerne kommer til at føle sig tilstrækkeligt klædt på.
– Vi skal sikre os, at lærerne og pædagogerne, som er ude i undervisningen hver dag, kan trække på de nødvendige ressourcer eller få den efteruddannelse, der skal til, siger Christine Antorini.
– Det er positivt, at man kan se kommunerne vedvarende arbejder med det. Det er også godt, at skolelederne synes, at det lykkedes bedre. Men det ændrer ikke ved, at lærerne, som står ude i klasselokalerne, ikke oplever det. Det er dem, vi skal sætte ind på.
Tre fjerdedele af skolelederne bakker stadig op om inklusionsarbejdet. Modsat dem er forældrene. Her oplever skolelederne “en vis opbakning” hos forældrene til de udfordrede børn, mens støtten er “lav og faldende” hos de øvrige forældre.
Rapporten viser, at andelen af elever, som er inkluderet i den almindelige undervisning er øget fra 94,9 procent i 2013 til 95,5 procent i år. Det endelig mål er, at 96 procent skal være inkluderet i 2015.
/ritzau/