Skal en dansker sidde bag rattet i en lastbil fuld af SAS Cargos fragt, skal politikerne på banen, for konkurrencen i branchen er hård, og det betyder at de billigere, østeuropæiske chauffører får tjansen.
– Vi har en konkurrencesituation, hvor vores konkurrenter, der også flyver fra København, benytter sig af internationale transportfirmaer. Det gør vi også, så vi kan konkurrere på lige vilkår, siger pressechef i SAS, Trine Kromann-Mikkelsen, til Ritzau og tilføjer:
– Vi ville gerne levere en forretning, som betaler høje lønninger, sikrer danske arbejdspladser, og at alt er godt, men når vilkårene er, som de er, er vi nødt til at spille efter reglerne, ellers kan vi ikke drive dansk luftfart.
Danmark ejer en del af SAS, og sammen med Post Danmark, der også benytter sig af underleverandører med østeuropæiske chauffører, er de statsejede selskaber ifølge blandt andre en arbejdsmarkedsforsker med til at skubbe danske chauffører ud i arbejdsløshedskøen.
Det er transportfirmaet Kim Johansen, der er SAS’ underleverandør, som lader udlændinge sætte nøglen i lastbilernes tænding frem for danske chauffører. Og så længe firmaet holder sig på den rigtige side af loven, vil SAS fortsætte samarbejdet.
– Så længe han holder sig inden for lovens rammer og leverer den type løsning, som vi har brug for, er han en underleverandør, vi bruger. Vi har ingen oplysninger om, at Kim Johansen ikke følger lovgivningen, siger Trine Kromann-Mikkelsen.
Skal der ske noget på området, kræver det en politisk beslutning, understreger hun.
– Vi efterspørger en politisk løsning, hvis noget skal ændres, så det ikke er SAS, der skal stå alene og løfte den opgave, siger Kromann-Mikkelsen.
– Vi driver en forretning med høj moral, men vi er nødt til at forholde os til den konkurrencesituation, der er, tilføjer hun.
Finansminister Bjarne Corydon (S) kræver mandag en redegørelse fra SAS i sagen.
/ritzau/