En Lego-kvinde, der slikker sol på stranden og en Lego-mand, der tager bussen frem og tilbage mellem Edinburgh og Glasgow 127 gange.
Det er nogle af de billeder, den britiske regering har bragt i en kampagne, der skal overbevise skotterne om, hvor mange penge, de sparer ved at forblive en del af Storbritannien og stemme nej til uafhængighed ved folkeafstemningen 18. september.
Men den danske legetøjsgigant er utilfreds med at blive brugt til et politisk formål og har derfor klaget til den britiske regering, som har trukket Lego-billederne tilbage fra regeringens hjemmeside og de sociale medier, hvor billederne florerede.
– Vi kunne ikke give tilladelse til, at vores billeder kunne bruges. Vi fastholder vores position som en politisk neutral virksomhed, lyder det fra Lego.
Regeringen havde i forbindelse med kampagnen lavet en liste med 12 ting, som skotterne kan købe for de 1400 pund om året (knap 13.000 kroner), som de ifølge regeringen i London vil have til rådighed, sammenlignet med hvis Skotland melder sig ud af Storbritannien.
I kampagnen foreslår regeringen, at man kan købe 280 hotdogs på Edingburgh Festival eller få et årskort til fodboldklubben Aberdeen – og oveni købe et par tærter.
Trods den humoristiske tilgang har kampagnen ikke fået smilene frem hos alle skotter. Skotlands Nationale Parti (SNP) beskriver kampagnen som “den typiske attitude fra politikerne i London”.
– Det er den form for nedlandende holdning til Skotland, som vi er blevet vant til at skulle forvente. Tilsyneladende tror eliten, at vi bruger al vores tid på at spise fish and chips og tærter, lyder det fra SNP-talsmanden Stewart Hosie.
I takt med at den skotske folkeafstemning nærmer sig, er den britiske regering begyndt at hive det tunge skyts frem og har slået fast, at skotterne må vinke farvel til pundet som valuta ved selvstændighed.
Samtidig har EU meddelt, at et uafhængigt Skotland ikke er selvskrevet EU-medlem.
De seneste meningsmålinger peger dog også på, at et flertal af skotterne er mod løsrivelse.
/ritzau/Reuters