SF’s spidskandidat, Margrete Auken, har flere gange under EU-valget talt om misbrug af EU-midler. Men nu ser det ud til, at hendes eget parti kan have brugt penge fra Europa-Nævnet forkert, skriver metroxpress.
SF fik i perioden 2012-2014 2,9 millioner kroner af Europa-Nævnet. Nogle af de penge er angiveligt gået til at købe avisannoncer i blandt andet Information, metroxpress og Politiken.
Annoncerne har vist et stort billede af Margrete Auken med teksten: “Der er brug for Margrete Auken i EU” med SF’s og Europa-Nævnets logo.
Men ifølge loven må midler fra Europa-Nævnet kun bruges til at informere om Europa og ikke til annoncer.
– Man må ikke bruge midlerne fra Europa-Nævnets partibevillinger til valgannoncer og valgplakater. Pengene skal bruges til at oplyse og skabe debat om Europa, siger Hedvig Musil, fuldmægtig i styrelsen, til metroxpress.
Ifølge Margrete Auken er grunden til, at de bruger Europa-Nævnets logo “nok, fordi de har betalt noget af annoncerne”.
SF’s pressechef, Sune Knudsen, erkender dog ifølge metroxpress, at de har brugt penge fra EU på annoncerne. Han mener dog ikke, at det er valgannoncer, men en generel information om EU.
Det er to reklamedirektører dog ikke enige i.
– Det er en valgannonce – det kan man slet ikke tale sig uden om, siger Frederik Preisler fra reklamebureauet Mensch til metroxpress.
Mensch har tidligere lavet kampagner for både Socialdemokraterne og Venstre. Pia Tandrup, der er dansk direktør for Ogilvy & Mather, er enig.
Nu vil Europa-Nævnet have undersøgt sagen.
/ritzau/
Leveret af Nyhedsbureauet Newspaq