Der skal skrappere midler i brug for at bekæmpe piratkørsel på danske veje, lyder det i disse dage fra blandt andet SF, Socialdemokratiet og DF op til EU-valget. Det skriver Avisen.dk.
SF kaster sig ind i kampen med seks nye forslag til en styrket indsats over for ulovlig cabotage – indenrigskørsel med internationale lastbiler.
– Vi skal have bedre kontrol med ulovlighederne, der undergraver den danske transportbranche, siger Margrete Auken, der er SF’s spidskandidat til Europa-parlamentsvalget, til Avisen.dk.
Fra 2008 til 2012 er der ifølge 3F forsvundet 8.000 danske chaufførjob. Meldingen fra fagforeningen er, at der bliver snydt, så det driver.
SF foreslår fotokontrol ved samtlige grænser straks. De skal aflæse lastbilernes nummerplader automatisk og registrere ind- og udkørsel af Danmark.
Partiet vil kæmpe for, at udenlandske transportvirksomheder og chauffører – modsat i dag – skal registreres i det såkaldte RUT-register for udenlandske tjenesteydere, ligesom det er tilfældet inden for byggebranchen.
Og så skal regeringen holde fast i, at transport af tomme containere, paller og blomsterbure ikke giver adgang til at foretage tre cabotageture inden for syv dage.
Både Dansk Folkeparti og Socialdemokraterne har også meldt sig på banen med tiltag, der skal bevare lastbiler med danske nummerplader herhjemme.
DF’s Morten Messerschmidt mener også, at vi skal opsætte nummerpladeskannere ved grænsen. Derudover skal udenlandske chauffører maksimalt have lov til at køre 10 cabotagekørsler om måneden, mener han.
Socialdemokraten Ole Christensen er ikke imponeret af SF’s forslag. Han påpeger, at regeringen barsler med et forprojekt, der skal undersøge fotofældernes effekt.
– Problemet kan ikke løses i Danmark alene. Kommissionen skal tage sig sammen og kigge på de her regler (for cabotage, red.). Der er ingen lande, der efterhånden kan finde ud af dem, og de bliver administreret vidt forskelligt i alle lande, siger Ole Christensen til Avisen.dk.
/ritzau/
Leveret af Nyhedsbureauet Newspaq