DSB sad ikke på hænderne, da selskabet i 2010 første gang oplevede et IC4-tog med en revnet aksellejekasse. I hvert fald ikke, hvis man skal tro et svar fra daværende transportminister Hans Christian Schmidt (V).
Her fremgår det, at selskabet satte en undersøgelse i gang af baggrunden for den ødelagte kasse.
– DSB har hyret det rådgivende ingeniørfirma Force Technology til at opklare, hvordan revnen er opstået, står der i svaret, som refererer en artikel i Ingeniøren, hvor daværende programchef for IC4 hos DSB, Torben Kronstam, udtaler sig.
Han oplyser, at DSB i forbindelse med hændelsen kontaktede Havarikommissionen, som vurderede, at den revnede kasse ikke udgjorde en sikkerhedsrisiko.
Like localeyes.dk på FacebookSiden blev hændelsen efterfulgt af fire lignende episoder – tre med IC4-tog, en med IC2.
Som Ritzau fredag kunne afsløre, underrettede DSB ikke Trafikstyrelsen om de to første hændelser med revnede aksellejekasser, som begge fandt sted i 2010.
Det fik trafikordførerne fra Venstre, Dansk Folkeparti og Enhedslisten til at kritisere DSB, men ministersvaret viser, at i hvert fald nogle politikere vidste besked om de revnede aksellejekasser i 2010.
Det står dog hen i det uvisse, hvad der blev resultatet af den undersøgelse, som Force Technology blev sat til at lave efter den første revne. Den indgår ikke i det materiale, som DSB foreløbig har indleveret til Trafikstyrelsen.
I stedet finder man i selskabets foreløbige risikovurdering af IC4- og IC2-togene, som blev afleveret til Trafikstyrelsen den 7. april, måleresultater fra en ny undersøgelse af akselkasserne, som Force Technology har foretaget i februar 2014.
Ritzau har været i kontakt med Hans Christian Schmidt, som er på påskeferie, og derfor ser sig ude af stand til at forholde sig til sagen.
DSB oplyser, at man er ved at undersøge håndteringen af de to hændelser i 2010.
/ritzau/
Leveret af Nyhedsbureauet Newspaq