Læger har ringet til akuttelefonen 255 gange


    Siden 1. januar har fire læger ringet til den nye 1813-akuttelefon i Region Hovedstaden mere end 255 gange.

    Det oplyser regionen til Ritzau efter at have gennemgået opkaldene.

    Følg localeyes.dk på Twitter - klik her og få nyhederne før de andre

    Allerede lørdag udtalte koncerndirektør i Region Hovedstaden Svend Hartling, at en foreløbig gennemgang af opkaldsaktiviteten afslørede en del useriøse opkald.

    – En foreløbig gennemgang af opkaldsaktiviteten tyder på, at vi har at gøre med en del useriøse opkald, og det forstyrrer dem jo helt unødigt, sagde han i en skriftlig kommentar.

    Han beskyldte blandt andre læger og journalister for at sætte prop i akuttelefonen.

    Og nu viser en mere nøjagtig gennemgang altså, at der i hvert fald er enkelte læger, der har forsøgt at forpurre den nye akutordning.

    Således har en enkelt læge ringet 115 gange inden for én time. Når lægen kommer igennem til en sygeplejerske, konstateres ifølge regionen blot:

    – Der er ikke andet, jeg vil bare klage over der her, fordi det er simpelthen urimeligt, oplyser Region Hovedstaden til DR.

    Desuden har 13 forskellige numre ringet 711 gange til 1813 siden 1. januar, noget som ifølge regionen kan betegnes som chikaneopkald.

    I 1813-linjens korte levetid har nogle borgere med behov for hjælp måttet vente i godt en time, før de er kommet igennem til en sygeplejerske, og langt over en time inden de eventuelt er blevet stillet videre til en læge.

    De heftige ventetider har medført voldsom kritik, og regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen (S) meddelte lørdag, at de 15 millioner kroner, som oprindeligt var sat af til uforudsete udgifter, vil komme i spil for at optimere akutlinjen.

    /ritzau/

    Leveret af Nyhedsbureauet Newspaq