Udlicitering af attraktive togstrækninger til andre operatører kan koste samfundet dyrt og true sammenhængskraften på den danske jernbane.
Så skarpt trækker DSB’s administrerende direktør, Jesper Lok, i Jyllands-Posten situationen op omkring fremtidens jernbane i Danmark.
– Man skal tænke sig grundigt om. Der er risiko for, at man ender med at nationalisere alle tabene og alle de svære opgaver og så falder for fristelsen og privatiserer de attraktive strækninger og alle godterne, siger Jesper Lok til Jyllands-Posten.
Budskabet kommer ved indgangen til et skelsættende år for dansk jernbane. Statens togfond på 28,5 milliarder kroner skal sættes på skinner.
Samtidig skal staten i de kommende måneder forhandle en ny trafikkontrakt på plads med DSB, og flere politiske partier ønsker mere togdrift i udbud.
DSB-chefen forudser en barsk kamp i de kommende forhandlinger, hvor nogle af Europas store, statslige jernbaneselskaber vil forsøge at tilkæmpe sig attraktive ruter, heriblandt afgange mellem København og Aarhus.
– Der er altid en mulighed for, at en operatør kan tage sig af bare enkelte togafgange uden tilskud. Men Danmark bliver overordnet ikke et bedre land af, at man plukker nogle enkelte, relativt attraktive strækninger ud i løbet af dagen. Hvem skal så køre de tabsgivende, spørger Jesper Lok.
Brancheforeningen Dansk Tog, der kæmper for at få flere aktører på de danske skinner, afviser DSB’s bekymringer og opfordrer politikerne til at udbyde en række ruter i forbindelse med forhandlingerne med DSB.
/ritzau/
Leveret af Nyhedsbureauet Newspaq