Offentligt ansatte får bedre sladre-mulighed


    Private danske virksomheder har igennem flere år oprettet såkaldte whistleblowerordninger, hvor medarbejdere via anonyme hotlines eller krypterede hjemmesider kan anmelde kritisable forhold.

    Ordningerne vil nu sprede sig til flere dele af den offentlige sektor, skriver Politiken torsdag.

    Like localeyes.dk på Facebook

    Region Hovedstaden har som den første region i landet besluttet at indføre en whistleblowerordning.

    – Vi har haft sager om for eksempel overmedicinering i psykiatrien, hvor man får indtryk af en kultur, hvor folk ikke tør sige fra. Folk ser ting, der ikke er okay fagligt, men det er svært at sige fra, og de ved ikke, hvordan man gør det.

    – Det er især rigtig svært, hvis det er overordnede chefer, der står i spidsen for det, siger regionsrådsmedlem Charlotte Fischer (R) til Politiken.

    Hun gik til valg på at indføre en whistleblowerordning ved regionsvalget i november.

    Kritikere har peget på, at man i stedet skulle skabe en mere åben kultur, men det er ifølge Charlotte Fischer ikke tilstrækkeligt.

    – Det er en sikkerhedsventil, som alle store organisationer bør have.

    – Man skal også arbejde med en god kultur, hvor cheferne tager imod kritik, men det hører til en stor moderne virksomhed, at der er nogle formelle rammer, der betrygger medarbejderne, siger hun.

    Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune har allerede whistleblowerordninger, og i flere andre kommuner er spørgsmålet på tale. Gladsaxe Kommune vedtog i december at indføre en ordning.

    – Det er en politisk beslutning. Man vil sikre sig, at der ikke sker noget i kommunen, som medarbejdere ikke kommer frem med, oplyser kommunaldirektør i Gladsaxe Bo Rasmussen til Politiken.

    – Det har ikke været et stort medarbejderønske eller ledelsesønske, men fra det politiske har man sagt, at man vil være sikker på, at der er en fornuftig tilgang, hvis store uregelmæssigheder opdages.

    /ritzau/

    Leveret af Nyhedsbureauet Newspaq