Arkivfoto
EU vil følge meget nøje med i, om de hundredtusinder af passagerer, der er ramt af Ryanairs masseaflysninger, får den kompensation, som de har krav på.
Det siger EU’s transportkommissær, Violeta Bulc, tirsdag aften i en debat i Europa-Parlamentet.
– Kommissionen vil være i tæt kontakt med alle nationale myndigheder for at sikre, at passagerernes rettigheder bliver fuldt overholdt, siger Bulc.
Hun siger samtidig, at “EU’s regler er krystalklare”.
– Det er de irske myndigheders ansvar at overvåge Ryanair som et irsk flyselskab, siger hun.
Violeta Bulc erklærer sig overbevist om, at de irske myndigheder vil leve op til deres ansvar og ser “i øjeblikket” ingen grund til at indlede nogen procedure mod Irland for krænkelser af EU-traktaten.
Ryanair har aflyst i alt 20.000 flyafgange. 2100 i september og oktober og yderligere omkring 18.000 hen over vinteren.
Samlet menes det at have ramt over 700.000 passagerer, der allerede har købt deres billetter. Heraf 10.000 i Danmark.
Ryanair begrunder masseaflysningerne med en administrativ brøler.
Der var tilsyneladende ikke taget højde for, at selskabets piloter skulle holde ferie.
Violeta Bulc har skrevet til Ryanair og givet udtryk for bekymring og mindet flyselskabet om de pligter, det har. Hun tager snart til Dublin og følger op på sagen.
– EU er det eneste område i verden, hvor borgerne er beskyttet af et fuldt sæt af passagerrettigheder, siger hun.
De britiske luftfartsmyndigheder har beskyldt Ryanair for at vildlede passagererne om deres rettigheder.
EU-parlamentsmedlem Rina Ronja Kari fra Folkebevægelsen mod EU siger, at de ramte flypassagerer skal have deres kompensation.
– Men derudover synes jeg også, at vi skal presse lidt på for at få nogle ordentlige arbejdsvilkår i Ryanair, siger Rina Ronja Kari.
Det samme mente flere andre parlamentarikere under den til tider ophidsede og sjældne debat om en enkeltstående virksomheds opførsel.
Violeta Bulc siger, at hun vil sætte fokus på de sociale forhold for dem, der arbejder i luftfarten.
Det vil ske i et udspil til opdatering af EU’s strategi for luftfarten, som hun fremlægger næste år.
– Jeg er meget optaget af at komme videre med den sociale dimension i luftfarten, siger hun.
Ryanairs topchef, Michael O’Leary, udstedte i sidste uge “ydmygt” en offentlig undskyldning over for de kunder, der er blevet ramt af aflysningerne.
Samtidig sagde han, at 99 procent af Ryanairs 129 millioner årlige kunder ikke er blevet ramt.
/ritzau/