Arkivfoto.
Onsdag slukker Vejdirektoratet for en stor mængde elektroniske trafiktavler i hovedstadsområdet og ved Herning. Tavlerne informerer om kø og uheld.
Samtidig begynder arbejdet med at udskifte elektroniske hastighedstavler i på de samme strækninger med almindelige tavler.
Det betyder længere køer i myldretiden, at tavlerne bliver fjernet. Det forudser Charlotte Vithen, der er områdechef i Vejdirektoratet.
– Det vil have konsekvenser ude på vejene. Men vi har ikke midlerne, og så er vi nødt til at fjerne dem.
Tavlerne har været finansieret ved hjælp af puljemidler. Men dem har Vejdirektoratet mistet med udgangen af 2016.
Nogle elektroniske trafiktavler får lov at blive.
Men i alt bliver cirka 180 elektroniske trafiktavler slukket eller fjernet.
Helt konkret er der tale om tavlerne over Køge Bugt Motorvejen, Motorring 3, Holbækmotorvejen, Helsingørmotorvejen, Frederikssundmotorvejen og Herning Motorvejen.
Dansk Industri ærgrer sig over, at trafiktavlerne forsvinder. De er både en gevinst til daglig, og når der er uheld eller andre hændelser. Det mener brancheorganisationen.
– Det betyder mere kø og længere rejsetider. Kort sagt mere spildtid i trafikken, siger branchedirektør Michael Svane fra DI Transport i en skriftlig kommentar.
– Erhvervslivet har brug for et effektivt transportsystem, hvor hverken medarbejdere eller varer spilder tiden i trafikken, tilføjer han.
Vejdirektoratet beholder tavlerne ved udvalgte broer og tunneler som Vejlefjordbroen, Lillebæltsbroen, Limfjordstunnelen og Guldborgsundtunnelen.
Det skyldes, at tavlerne her har stor betydning for trafikafviklingen.
På de strækninger, hvor det er slut med elektriske tavler, vil kommunikationen med trafikanten fortsat blive prioriteret. Det understreger Charlotte Vither.
Vejdirektoratet sender trafikmeddelelser ud via Twitter, P4 og trafikkortet.dk. Og kommunikationen bliver udbygget yderligere de kommende år, lyder det fra områdechefen.
/ritzau/