Arkivfoto
Byggemarkedskæden Bauhaus vil ikke længere sælge fyrværkeri i sine svenske varehuse, selv om kæden dermed går glip af en millionomsætning.
Beslutningen er taget af tre hensyn, forklarer Johan Saxne, der er marketingchef for Bauhaus i Sverige: for dyrenes skyld, for miljøet og på grund af risikoen for ulykker.
– Vi har nok haft en mavefornemmelse af, at vi skulle have taget den her beslutning tidligere, men nu har vi erkendt, at det her går imod alt, hvad vi tror på, siger Johan Saxne.
At svenskerne nu går forgæves efter raketter og andet fyrværkeri i Bauhaus, vil kunne ses i regnskabet.
Bauhaus i Sverige plejer hvert år at sælge nytårsfyrværkeri for mellem 10 og 15 millioner svenske kroner (7,6 til 11,4 millioner danske kroner).
– Det er en vigtig vare i dagene mellem jul og nytår. Derfor har det ikke været den nemmeste beslutning at tage. Men det opvejer ikke fordelene (ved at stoppe salget,red.), siger Johan Saxne.
Han håber ifølge nyhedsbureauet TT på, at andre i byggemarkedsbranchen vil gøre som Bauhaus, eller at kontrollen med fyrværkeri i det mindste bliver skærpet.
Bauhaus er en tysk kæde med varehuse i adskillige lande – deriblandt Danmark.
/ritzau/TT