Arkivfoto. Harley Davidson Breakout 2015
Harley-Davidson, producenten af verdens måske mest ikoniske motorcykler, har det ikke let. Salget går frem, men regnskabet for første halvår byder på en myriade af advarsler om, at alt langt fra kører som smurt.
Selskabet kunne glæde sig over, at omsætningen i de første seks måneder af 2016 steg til 3,6 milliarder dollar og resultatet til 531 millioner dollar.
Tilmeld dig nyhedsbrevet fra localeyes.dk - få breaking news og en daglig oversigt– Vi er tilfredse med vores evne til at tage markedsandele i USA. Konkurrencen i USA er stadig intens, men vores investeringer bærer frugt, skriver administrerende direktør Latt Levatich i regnskabet.
Kernemarkedet USA, hvor Harley-Davidson sælger over halvdelen af sine motorcykler, oplevede dog tilbagegang. Harley-Davidson solgte 90.112 motorcykler i USA i perioden, et fald på tre procent.
I Europa og Mellemøsten gik salget til gengæld frem med 8,4 procent til 27.723 styk. Samlet faldt antallet af solgte motorcykler i halvår med en lille procent til 144.724.
Indtægterne fra motorcykelsalget steg til 2,6 milliarder dollar, mens der blev solgt merchandise som kasketter, t-shirts og andet kræs for Americana-entusiaster for 146 millioner dollar.
For hele året er Harley-Davidson blevet mindre biker-rå, når det kommer til, hvad man tør love markedet.
– Mens vores investeringer virker, får de nuværende markedsbetingelser i USA og økonomisk modvind i andre dele af verden os til at blive mere forsigtige, skriver Latt Levatich i regnskabet.
Harley-Davidson forventer nu at afskibe 264.000 til 269.000 motorcykler i år, 5000 færre end tidligere forventet.
Motorcykelproducenten blev etableret i 1903 og er dermed en af verdens ældste. Forretningen tog for alvor fart, da den amerikanske hær købte 15.000 styk til brug under første verdenskrig.
I mere moderne historie er Harley-Davidson kendt for at være yndet blandt rockerbander og som transportmidlet i filmen Easy Rider, en genredefinerende roadmovie fra 1969.
/ritzau/