Arkivfoto.
I 2022 kan det blive dyrere at lægge øl i indkøbsnettet eller bestille en øl, når man er ude på bar eller restaurant.
To af verdens største bryggerier har fortalt, at det er blevet dyrere for dem at producere deres øl. Og det risikerer at påvirke priserne for forbrugerne.
Det vurderer Per Fogh, der er aktieanalytiker i Sydbank, hvor han blandt andet følger udviklingen hos danske Carlsberg.
I forbindelse med sit nylige årsregnskab fortalte Cees ‘t Hart, administrerende direktør i Carlsberg, til Børsen, at bryggeriet er i forhandlinger med sine kunder om at hæve de priser, som Carlsberg modtager for sit øl.
Også hollandske Heineken varslede prisændringer, da bryggeriet præsenterede sit årsregnskab onsdag. Her lød det, at Heineken vil imødegå stigende udgifter til produktion ved at hæve priserne på det øl, som Heineken sælger.
Meldingerne fra de to store bryggerier gør, at forbrugerne godt kan begynde at forberede sig på at skulle til at betale mere for deres øl, vurderer Per Fogh.
– Vi har allerede set, at det er blevet dyrere blandt andet med mejeriprodukter, der også har været ramt af de her råvareprisstigninger.
– Vi kan se, at også bryggerierne er ramt af de her råvareprisstigninger. Derfor vil man godt kunne forvente, at øllene bliver dyrere i 2022, siger han.
/ritzau/