En undersøgelse foretaget af DR Kontant viser, at mange udbydere af hurtige lån, de såkaldte kviklån, bryder markedsføringsloven. Det skriver DR på sin hjemmeside.
DR har sammen med hjemmesiden Mybanker testet otte udbydere af kviklåns hjemmesider for at se, om de giver de rigtige informationer om deres lån. Det gjorde ingen af de otte til fulde.
Tilmeld dig nyhedsbrevet fra localeyes.dk - få breaking news og en daglig oversigt– Det er virkeligt betænkeligt og trist, at de ikke overholder markedsføringsloven og særligt på det her område, hvor folk jo hiver rigtigt mange penge op ad lommen. Så jeg håber da, at myndighederne vil kigge dem efter i sømmene, siger formand i Forbrugerrådet Tænk, Anja Philip, til DR.
De fejlagtige oplysninger på selskaberne hjemmesider spænder fra forkerte informationer om renter, forkerte samlede tilbagebetalingsforløb og forkerte beregninger for antallet af ydelser.
– Det er nogle tal, man skal kunne regne ud. Det svarer til en pølsemand, der ikke kan lave pølser. Det er forudsætningen for at kunne drive forretning.
– Det interessante er, at det er altid til udbyderens fordel og forbrugerens ulempe, siger John Norden, partner i Mybanker, til DR.
Forbrugerombudsmanden oplyser til DR, at man har politianmeldt seks udbydere af kviklån, nemlig Ekspres Bank, Agency, Bonavent, Ferratum, 4Finance og Mobillån Danmark. Anmeldelsen hidrører markedsføringsloven, men er ikke udløst af DR’s historie.
– Kreditaftalelovens regel om, at der skal ske en kreditvurdering af os forbrugere, inden vi kan få et lån, overholdes ikke altid. Det er vores opfattelse, og det har vi meddelt branchen, siger Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen til DR.
Flere af selskaberne, blandt andre Vivus.dk, der er ejet af 4Finance, afviser DR’s kritik.
– Vi har ikke konstateret nogen fejl i beregningerne, og det er i øvrigt svært at kommentere på en ukonkret “beskyldning”, skriver Vivus.dk i en mail til DR.
/ritzau/