Gider du heller ikke Yousee-TV? Nu er du frit stillet…


Arkivfoto


TDC og flagskibet Yousee har i årevis kunnet tvinge kunderne til at købe kabel-tv, hvis de også ville have internet. Det er ikke længere lovligt, og med et frit internet står teleselskabet over for en stor udfordring.

Længe er forretningsmodellen gået på at samle kundernes abonnementer for at øge loyaliteten, sløre prisbilledet og fastholde tv-kunder.

Nu er der frit slag for nye aktører til at konkurrere rent på prisen på internet. Samtidig kan kunderne lettere helt fravælge tv-pakker.

Det er en udvikling, der ligner, hvad der skete på markedet for mobiltelefoner, hvor prisen pludselig blev altafgørende.

– Rent internet kan sænke prispunkterne. Samtidig er der ingen tvivl om, at der er en tendens til, at folk fravælger tv. Det kan dette her skynde på. Det kan blive en grim omgang for TDC, siger analytiker hos Alm. Brand Bank Michael Friis Jørgensen.

Det rene internet har allerede skabt nye aktører i markedet. Selskabet Hiper sælger internet for 199 kroner om måneden for 100 megabit (Mb), og Stofa har siden efteråret solgt rent internet for 299 kroner for 80 Mb.

– Det går virkeligt godt. Vi sælger omkring 45 procent mere, end vi havde budgetteret med, når det kommer til bredbånd uden tv, siger administrerende direktør for Stofa Ole Fruekilde og fortsætter:

– Det har været efterspurgt længe. Forbrugerne ønsker ikke at blive tvunget til at købe en ting for at få en anden. Vi kunne jo heller ikke forestille os, at man blev tvunget til at købe bananer, hvis man gerne ville have shampoo.

Under den nye lovgivning er TDC tvunget til også at sælge rent internet, hvilket koncernen begyndte at gøre i april.

Ifølge TDC’s hjemmeside koster det 249 kroner for 50 Mb og 499 kroner for den hurtigste forbindelse.

Hos TDC mener administrerende direktør Pernille Erenbjerg ikke umiddelbart, at udbydere som Hiper er en trussel for Yousee og TDC.

– Pris er et parameter. Hele oplevelsen og kvaliteten er et andet, og mange kunder efterspørger, at vi leverer samlede løsninger, så de ikke skal købe telefoni et sted, bredbånd et andet sted og tv et tredje.

– Men der er segmenter i markedet, som sætter pris på forskellige ting. Yousee kan ikke være den foretrukne leverandør til samtlige hjem i Danmark, siger hun.

Hun understreger, at TDC har brandet Fullrate til det segment. Fullrate sælger bredbånd til 299 kroner om måneden for 50 Mb.

– En premium-provider kan ikke konkurrere med en discount-provider, hvis kunden kun er interesseret i pris, siger Pernille Erenbjerg.

Michael Friis Jørgensen mener heller ikke, at det rene internet på kort tid vil revolutionere markedet.

– Men man skal huske på, at Danmarks befolkning langt fra består af københavner-hipstere, der vil streame al deres underholdning. Men det er en tendens, og TDC har et problem med den yngre generation, siger analytikeren.

/ritzau/