Dette er sponsoreret indhold.
Brænder du for det digitale? Så kan du med fordele overveje en karriere inden for online markedsføring. Læs med, og få 3 gode grunde til at gå den digitale karrierevej.
1. Lyse fremtidsudsigter
I 2020 havde 95 % af alle danske familier adgang til internet i hjem, ligesom 90 % ejede en smartphone. Internettet er med andre ord allestedsværende – og det bliver kun større.
Den tendens har mange virksomhedsejere bidt mærke i, og flere virksomheder kigger derfor mod det digitale landskab, når de skal markedsføre sig selv. For eksempel har de fleste virksomheder efterhånden en hjemmeside, ligesom mange gør brug af forskellige former for online markedsføring.
Online markedsføring kan dog være en svær disciplin at mestre, og derfor vil virksomheder oftest overlade den i hænderne på freelancere og bureauer, som har specialiseret sig i digital markedsføring.
Udbud følger jo som bekendt efterspørgsel, og med den stigende efterspørgsel er der også større behov for marketing-specialister. Derfor ligger mange af fremtidens jobmuligheder også inden for det digitale. Der er altså gode fremtidsudsigter i at vælge en karriere i den digitale branche, fordi der stort set altid vil være masser af jobmuligheder.
2. Gode karrieremuligheder
Den digitale markedsføringsbranche er en relativt ung branche. Derfor er der heller ikke rigtigt noget, der står skrevet i sten, når det kommer til uddannelses- og kvalifikationskrav.
Arbejdsgivere i branchen vil derfor sjældent stille krav om, at deres kommende medarbejdere har lange eller bestemte uddannelser bag sig. Inden for digital markedsføring som
, Google Ads og E-mail marketing handler det nemlig i højere grad om learning-by-doing, end det handler om at have en bestemt uddannelse bag sig. De digitale discipliner er desuden ekstremt dynamiske, og derfor vil eventuel teoretisk viden fra en uddannelse hurtigt blive overflødiggjort.Af samme grund er der gode muligheder for at skabe sig et navn i branchen, så længe man har gåpåmod, nysgerrighed og teknisk snilde. Uddannelse kommer i anden række i denne dynamiske branche – også i en tid med øget fokus på at uddanne sig.
3. Mange områder at udforske
Er du den nysgerrige type, der suger så meget viden til dig som overhovedet muligt? Så er den digitale branche muligvis det rette sted for dig. Her er der nemlig et utal af områder at udforske.
Online markedsføring er nemlig et paraplybegreb, som dækker over mange forskellige discipliner – fra webdesign til søgemaskineoptimering. Det betyder, at der med sikkerhed også er et område, der passer til dit temperament.
Om du er den tekniske type, der ikke kan få nok af at nørkle med kildekode. Om du er den kreative designer, der elsker at arbejde med det visuelle. Om du er en sand skrivemaskine, der kan trylle ordmagi ud af selv det mest blanke word-dokument. Om du brænder for sociale medier. Eller om du er den analytiske type, der trives bedst med at kigge på tal og analyser. Der er masser af områder at udforske indenfor online markedsføring.