– Turen gik over al forventning, og demonstrationen viser, at teknologien virker, lyder det fra Andreas Egense, afdelingsleder i Vejdirektoratet.
Der blev fulgt grundigt med fra rastepladser og motorvejsbroer, da to kolonner med tre delvist selvkørende lastbiler i hver onsdag for første gang gennemførte en tur fra Malmø til Padborg tværs over Danmark.
Afstanden mellem lastbilerne var et halvt sekund eller cirka 11 meter og blev holdt automatisk.
Tilmeld dig nyhedsbrevet fra localeyes.dk - få breaking news og en daglig oversigt– Turen gik over al forventning, og demonstrationen viser, at teknologien virker, lyder det fra Andreas Egense, afdelingsleder i Vejdirektoratet.
Vejdirektoratet har stået i spidsen for projektet og koordineret på tværs af danske myndigheder, brancheorganisationer og producenter.
Andreas Egense er overrasket over den store opmærksomhed, som private mennesker gav de to delvist selvkørende lastbilkolonner, da de strøg igennem landet.
– Mange stod på motorvejsbroerne og holdt øje, da de kom kørende, og mindre folkemængder samlede sig på rastepladserne for at se lastbilerne, da de holdt ind.
– Jeg talte med en flok elever, som var ved at uddanne sig til chauffører. De var kommet for at få en fornemmelse af, hvordan det fremtidige erhverv ville komme til at se ud, siger Andreas Egense.
Han fortæller, at der især var én udfordring med den automatiske kolonnekørsel onsdag.
– Der var eksempler på, at biler ville flette ind mellem lastbilerne, så lastbilerne var nødt til at koble ud af kolonnen for at give plads. Og det er jo ikke hensigtsmæssigt i en fremtid, hvor kolonnekørslen skal bidrage til en mere effektiv afvikling af trafikken.
Projektet er en del af et EU-projekt, som det hollandske EU-formandskab har taget initiativ til. To kolonner af hver tre delvist automatiserede lastbiler skal køre gennem fem lande med endestation i Rotterdam i Holland 6. april.
Ifølge Egense er der flere fordele ved den automatiske kolonnekørsel, som han regner med at være et almindeligt syn på vejene i en ikke alt for fjern fremtid. Han vil dog ikke spå om, præcis hvornår.
– Når lastbilerne er forbundet med magnetisme og kører meget tæt på hinanden, er der mindre vindmodstand, og det sparer en del brændstof i bilerne. Dermed bliver det billigere at transportere varer rundt på vores vejnet, og det er godt for miljøet.
– Det udnytter også kapaciteten på vejene bedre, når lastbilerne kører tættere, siger han.
/ritzau/