Arkivfoto
Facebook trodsede alle skeptiske forventninger og øgede sin omsætning med 44 procent i 2015 i forhold til 2014.
Overskuddet for verdens største sociale medie landede på 3,7 milliarder dollar, hvilket svarer til næsten 25,4 milliarder kroner mod 2,94 milliarder dollar året før. Det fremgår af regnskabet, der blev offentliggjort onsdag i San Francisco.
Følg localeyes.dk på Twitter - klik her og få nyhederne før de andre– 2015 var et stort år for Facebook. Vores fællesskab vokser stadig, og vores forretning blomstrer, siger Facebooks stifter og administrerende direktør, Mark Zuckerberg, ifølge Reuters i forbindelse med offentliggørelsen af regnskabet.
Og det er da også et regnskab, der vil gøre mange andre virksomheder misundelige, siger chefrådgiver i Nordea Michael Borre.
– Set med investorøjne tyder det ikke på, at Facebook er ved at ramme loftet for, hvor meget virksomheden kan vokse, siger han til Ritzau.
Facebook har set en fremgang i antallet af brugere, der især bliver flere af på mobilen.
I gennemsnit havde Facebook 934 millioner brugere på mobilen i december. En stigning på 25 procent fra året før.
Samlet set fik Facebook 17 procent flere brugere og har nu 1,04 milliarder.
– Brugertilvæksten er stadig stærk, og det er ret godt for et selskab, som har så mange brugere i forvejen. Det vil mange selskaber være misundelige over, siger Michael Borre.
Snart vil det dog ikke være muligt for Facebook at hente flere brugere, vurderer han. Til gengæld vil der være stærk vækst i reklameindtægterne.
– Facebook er stadig et nyt medie for reklamebranchen, men fordi man kan ramme meget præcist med annoncer, er der flere og flere, der får øjnene op for, at det er godt at reklamere på Facebook, tilføjer han.
Allerede i dag kommer langt hovedparten af Facebooks indtægt fra reklamer. I fjerde kvartal tjente aktieselskabet 13,5 dollar i reklameindtægter for hver enkelt amerikansk bruger.
På de europæiske brugere tjente Facebook blot 4,5 dollar per bruger. Men det er netop på det europæiske marked, at der i fremtiden er langt flere reklameindtægter at hente, vurderer Michael Borre.
Facebooks omsætning lander på 17,93 milliarder dollar. Det er en stigning på 44 procent sammenlignet med 2014.
/ritzau/