Svensk politi tjekker ID i toget fra Danmark, Malmø december 2015. Foto: Rank Press.
Alle, der fra 4. januar rejser til Sverige med tog, vil blive registreret i en database, som dokumenterer, at DSB har foretaget den id-kontrol, som de svenske myndigheder kræver.
Men selv om databasen har til formål at undgå bøder på 50.000 svenske kroner for manglende kontrol, så kan den være i strid med loven.
Følg localeyes.dk på Twitter - klik her og få nyhederne før de andrePeter Blume, der er professor i persondataret ved Københavns Universitet, siger til Politiken:
– Der følger en række problemstillinger ved at lave en så omfattende database, og selv om DSB ikke har pligt til at spørge Datatilsynet, vil det være naturligt alligevel at gøre det for at sikre, at det går ordentligt til, siger han til avisen.
DSB agter at gemme oplysningerne i registret “så længe der er saglig begrundelse for det”, og spørgsmålet er, om en bødetrussel fra de svenske myndigheder er tilstrækkelig grund, påpeger Peter Blume.
Han mener desuden, at DSB er nødt til at være mere præcis omkring, hvad der rent faktisk indsamles, og hvor længe oplysningerne gemmes.
– Som DSB oplyser varigheden nu, er det for upræcist. Det skal være mere håndfast end det, siger han til avisen.
Pendlertalsmand Michael Randropp er bekymret over registreringen. Han frygter blandt andet, at andre end de svenske myndigheder kan få adgang til databasen.
Samtidig frygter han, at der med id-kontrollen er tale om en glidebane, så myndigheder fremover kræver mere kontrol.
– Det der er min bekymring, det er, at kontrollen bliver opgraderet, så der bliver tale om pas og visum.
– Det er meget grænseoverskridende for rigtig mange mennesker at have et pas med for at kunne komme på arbejde eller hjem fra arbejde, til den region, man bor i. Så er grænserne virkelig trukket markant op, siger han til Ritzau.
/ritzau/