Dette er sponsoreret indhold
Black Friday rammer hvert år den fjerde fredag i november, da dette er dagen efter Thanksgiving i USA. Dagen er blevet opkaldt efter al den trafik, der var at finde dagen efter Thanksgiving, som dermed ligger den fjerde torsdag i november. Navnet Black Friday stammer fra før 1961 i Philadelphia. Først i 1975 begyndte navnet at sprede sig. Man forklarede, som nævnt, dagen ud fra den travle trafik dagen efter Thanksgiving, men senere forklarede detailhandlerne, at de betegnede Black Friday som den dag, for vendedagen for at de igen tjente penge – da de mente de ikke tjente penge fra januar til november.
Køb det du mangler Black Friday
Går du og mangler noget i hverdagen, er Black Friday en god dag at skaffe det på. Black friday senge er for eksempel for dig, der tit har overvejet at skifte sengen ud. Det anbefales faktisk at skifte sengen ud hvert 10. år. Det kan dermed være en idé, inden du handler Black Friday at overveje, hvad du mangler af praktiske ting i hjemmet, for som oftest er der noget at spare.
Du kan for eksempel med fordel enten dage, uger eller måneder før lave en liste med ting du mangler. Tag derefter et kig på, hvad varerne normalt koster, så du er sikker på at spare noget på Black Friday – for ellers kan det hurtigt blive en dyr fornøjelse.
Vær opmærksom på priserne
Du skal nemlig være opmærksom på, hvad normalprisen er på de varer, du ønsker at investere i Black Friday.
Ofte hører vi om, hvordan forbrugere kan blive snydt på Black Friday. I USA er det for eksempel mere eller mindre normalt, at flere butikker sætter normalprisen op uger før Black Friday. Herved kan kunden se, hvor dyr genstanden normal er, og at der sikkert bliver noget at spare på den Black Friday. På Black Friday vil butikken godt nok sætte prisen ned, men dette vil nærmere være en pris, der minder om den oprindelige normalpris.
Du skal dermed være opmærksom på, om der i virkeligheden er noget at
Det er heller ikke alle virksomheder, der ønsker at deltage i Black Friday. Disse vil hellere have, at deres kunder er tro mod brandet og loyale overfor det, så genstande ikke bliver købt bare for at blive købt.
Black Friday i Danmark
Det var først i år 2005, at Black Friday blev en stor handelsdag i USA. Endnu senere blev det dog dette i Danmark. I 2014 begyndte danske webshops så småt at tage Black Friday fænomenet til sig, og reklamerede med de gode tilbud i Danmark. I år 2015 fik Black Friday for alvor sit store gennembrud i Danmark. Dette var blev målt til – ud fra Dankortets måling – som den største handelsdag i Danmarkshistorien.
I dag kan vi se, at flere og flere danske virksomheder tager dagen til sig og promoverer med de mange gode tilbud, der er at finde derude – om det det er i butikkerne eller på webshops.