Arkivfoto
61.686 svenske biler kan have den motor, EA 189, hvor Volkswagen har puttet snydesoftware i for at skjule mængden af NOx-gasser.
Det drejer sig om mærkerne Audi, Skoda, Seat og Volkswagen, siger Transportstyrelsen i Sverige til avisen Svenska Dagbladet.
Styrelsen kan dog ikke se, hvor mange af de 61.866 motorer, der er toliters, og hvor mange der er fireliters, som er den type, hvor snydesoftwaren er fundet.
Sidste uge kom det frem, at 11 millioner Volkswagen-dieselbiler verden over er udstyret med software, der kan få dem til at fremstå mere miljøvenlige, end de egentlig er.
Der er løbende kommet nye informationer frem, og onsdag trådte den øverste chef for Volkswagen, Martin Winterkorn, tilbage på grund af skandalesagen.
I Trafik- og Byggestyrelsen i Danmark kan man endnu ikke komme med et bud på, hvor mange dieselbiler, der eventuelt kunne have disse motorer.
– På nuværende tidspunkt kan vi ikke komme med nogle tal på, hvor mange biler i Danmark, det kunne dreje sig om, siger pressechef Søren Kragh Pedersen.
Men der kunne sagtens være tale om langt flere biler i Danmark, mener Torben Lund Kudsk, der er afdelingschef i Forenede Danske Motorejere.
– I Sverige er man kendt for at have benzinbiler og ikke dieselbiler. De har været sene om at hoppe på dieselbølgen. Vi har været langt mere fremme i Danmark, og derfor kunne der sagtens, målt i andel, være tale om langt flere biler, der er udstyret med motoren, siger Kudsk.
FDM-chefen henleder dog opmærksomheden på, at de europæiske grænseværdier for kvælstofilter er højere end de amerikanske.
– Derfor vil en bil, der dumper en test i USA ikke nødvendigvis dumpe en test i Europa.
– Det har dog været fremme i pressen, at mængden af kvælstofilter nogle gange har været 40 gange højere end det tilladte. Og de biler ville jo så heller ikke klare sig i en test, siger Torben Lund Kudsk.
/ritzau/