DR: Slip slanterne eller vi ….!


Arkivfoto


Fra i dag går DR i krig for at skrabe licenskroner ind fra potentielle sortseere. Våbnet er omkring 230.000 breve.

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra localeyes.dk - få breaking news og en daglig oversigt

– Kampagnen informerer om, hvad licensen går til, og hvorfor man skal betale licens. Det kan virke paradoksalt og enormt gammeldags, at vi sender breve ud med posten, men vi ved fra tidligere, at det rent faktisk virker, og at brevene får flere til at tilmelde sig medielicensen, tilføjer hun.

Det er efterhånden en tradition, at DR Licens lancerer en oplysningskampagne på dette tidspunkt af året. Udover brevene vil danskerne også blive mindet om licensens eksistens på sociale medier, radio og tv den kommende tid. Ifølge DR handler det om at oplyse befolkningen om, hvad licensen går til.

– For eksempel at licensen er med til at hjælpe flere danske kunstnere på vej gennem ‘KarriereKanonen’, at licensen sikrer direkte tegnsprogstolkning af TV-Avisen hver dag klokken 18.30, og at licensen også går til danske filmstøtteordninger for blot at nævne nogle eksempler, skriver DR i pressemeddelelsen.

Skuespilleren Søren Malling, der blandt andet er kendt fra flere DR-dramaserier og ‘Monte Carlo’-drengene Peter Falktoft og Esben Bjerre Hansen medvirker alle i kampagnen.

Godt 90 procent af de danske husstande betaler medielicens. Det svarer til cirka 2,4 millioner husstande.

Kampagnen har som hovedmål at sikre, at alle – som skal – betaler licens. Det skal man, hvis man har fjernsyn, computer, smartphone eller tablet med internetforbindelse.

Licensen er på 2.460 kroner årligt.