Politiet om Uber: Vores tålmodighed er opbrugt


Arkivfoto


Det er 10 måneder siden, at Uber gjorde sin entre i Danmark, og i samme øjeblik blev selskaber anmeldt til politiet af Trafikstyrelsen. Siden har Uber forhalet og undgået politiet, samtidig med at de kaprer stadig flere kunder.

Det skriver Avisen.dk.

For Uber har ikke villet lade sig afhøre af politiet og har dermed forhalet det sagsarbejde, der skal føre frem mod en eventuel tiltale. Men nu er politiets tålmodighed ved at være opbrugt, siger politikommissær Bertel Hejlesen til Avisen.dk.

– Vi venter på et endeligt udspil fra Uber om, hvorvidt de vil lade sig afhøre eller ej. Det varer ikke så længe, før vi må gå ud fra, at de ikke vil, siger politikommissæren, der ikke vil komme fristens udløb længere end ’slutningen af september’.

– Vi er også ved at være træt af sagen og vil gerne have den afsluttet, understreger han.

Det er Ubers ret at holde sig fra afhøringer under sigtelsen og vente med at udtale sig, indtil sagen eventuelt ender i en retssag. Det gør den, hvis politiet mener, at der er grundlag nok for at rejse en sag.

– Derfor ville vi gerne have hørt, hvad Uber siger til det, vi har. Vi vil gerne have sagen til at holde i den sidste ende, siger Bertel Hejlesen.
Uber fungerer ved, at private bilejere via en app på mobilen kan bestilles til at køre passagerer til en destination, som passageren angiver.

LÆS OGSÅ: Taxi-app fordobler sin værdi til 240 milliarder kroner

Det er at sammenligne med taxakørsel, mener Trafikstyrelsen, som derfor anmeldte Uber for at unddrage sig de krav og love, der gælder for erhvervsmæssig personbefordring. Blandt andet krav om vognmandstilladelse og taxakort til chauffører.

Uber har omvendt forklaret, at konceptet teknisk set svarer til samkørsel, hvor en person tager betaling for at tage en anden med på vejen, hvilket man gerne må uden beviser og tilladelser.

I Trafikstyrelsen venter man derfor spændt på, at politiet gør sit arbejde færdigt.

– Vi afventer og forventer, at der er en god grund til, at politiet ikke er blevet færdig med sagen endnu, siger pressechef i Trafik- og Byggestyrelsen Søren Kragh Pedersen.

Samme tålmodighed er man ikke i besiddelse af i fagforbundet 3F. Forbundet organiserer taxabranchens professionelle chauffører, som bliver tiltagende udfordret, efterhånden som Uber æder sig ind på markedet.

Faglig konsulent i 3F Bo Weye Hansen har haft myndighederne mistænkt for at sylte sagen.

– Det er os ubegribeligt, at der skal gå så lang tid med juristeri og politiarbejde. Nu er det 10 måneder siden, Uber blev anmeldt, og det er stærkt utilfredsstillende, at vi ikke har fået en afgørelse endnu, der stempler Uber som en illegal taxavirksomhed, siger han.

I Bo Weye Hansens øjne udgør Uber en unfair konkurrence for taxabranchen, og det underminerer grundlaget for de overenskomster, som forbundet forsvarer.

– De kan køre billigere, fordi de benytter private biler og har stærkt tvivlsomme forsikrings- og skatteforhold. Men eftersom Uber selv tager 20 procent af omsætningen i gebyr, er der ikke tvivl om, at det er et bestillingskontor, og at dens virksomhed derfor falder ind under reglerne for taxakørsel, siger den faglige konsulent.

Uber er stødt på juridisk modstand i en lang række lande, hvor selskabet har forsøgt at etablere sig. I vores nærmeste nabolag har Oslo Kommune politianmeldt den omstridte taxitjeneste, fordi det blev vurderet, at selskabet ikke har de nødvendige tilladelser til at drive virksomhed i kommunen.

Uber er som selskab præget af stor lukkethed, og det har ikke været Avisen.dk muligt at få en kommentar til sagen fra Uber.

Det er tidligere lykkedes Computerworld per mail at få en generel kommentar fra Jo Bertram, der er administrerende direktør for Uber i Norden, Storbritannien og Irland. Her meddeler hun, at Uber har til hensigt at ’indgå i en konstruktiv dialog med alle interessenter, mens vi fortsætter med at skabe innovative løsninger inden for rammerne af dansk lovgivning’.