Firmaer sjusker med at udlevere kunders data


Arkivfoto


Flere danske og internationale firmaer gemmer data om kundernes adfærd. Men hvis kunderne beder om at få udleveret dem – som de har ret til ifølge persondataloven – kommer oplysningerne enten forsinket, mangelfuldt eller slet ikke frem.

Følg localeyes.dk på Twitter - klik her og få nyhederne før de andre

Det viser en undersøgelse blandt 28 virksomheder, som Politiken har lavet.

Persondataloven giver kunder ret til at få indsigt i, hvilke personlige informationer om kunden virksomheden ligger inde med, og hvad oplysningerne bruges til. Et sådan svar skal falde indenfor fire uger.

I Politikens undersøgelse er det kun ni af de 28 virksomheder, der overholder de regler.

Syv virksomheder i undersøgelsen har efter to måneder slet intet udleveret. Ni virksomheder har udleveret noget men ikke alle de information, som kunden har ret til at få udleveret.

En af de virksomheder, der er med i undersøgelsen, er Rejsekort A/S. Her har man efter to måneder tilsendt oplysninger om en forkert kundes kortoplysninger og detaljerede rejsehistorik.

– Det er naturligvis ikke i orden, at der går for lang tid med at besvare henvendelsen om indsigt i registrerede oplysninger, og at der fremsendes forkerte bilag med en anden persons oplysninger, skriver kontraktdirektør Hans Holmgren i en mail til Politiken.

– Vi vil indskærpe for de involverede, hvordan indsigtsanmodninger skal håndteres, og gøre alt, hvad vi kan, for at forebygge gentagelser

Administrerende direktør i Dansk IT, Per Andersen, har været med til at levere et oplæg til regeringen med en vision om at gøre Danmark til det mest digitale land i verden. Han kalder overfor Politiken undersøgelsens resultat “foruroligende”.

– Virksomhederne har desværre ikke processerne på plads til at håndtere det, siger han.

Politiken selv har registreret persondata fra over 100.000 brugere siden marts. Heller ikke her er der styr på loven, skriver Politiken.

/ritzau/