Fejl i 50.000 pas på landsplan skaber utryghed på ferien


Arkivfoto


Der er på landsplan fejl i 50.000 pas, da flere borgere er registreret med mere end et pas, hvilket er i strid med loven. Holbæk Kommune har derfor bedt over 400 borgere komme forbi med deres pas for at få det kontrolleret. Det skriver tveast.dk.

Like localeyes.dk på Facebook

Tidligere på året kom det frem, at 43 kommuner havde udstedt fejlbehæftede pas, hvor knap 11.000 borgere var berørt af en chipfejl.

I den nye sag har borgerne i Holbæk modtaget et brev om, at de skal møde op på Borgerservice for at få kontrolleret deres pas. I alt gør 16 kommuner noget ved problemet.

Landets kommuner overtog for otte år siden arbejdet fra politiet med at lave pas, og siden er der sket 50.000 fejl på landsplan. Passene er registreret forkert på grund af en fejl i computersystemet.

– Når vi som kommune bestiller et pas i passystemet, så opstår der indimellem nogle tekniske propper, som gør, at systemet ikke opdaterer korrekt, siger Søren Forsmann, der er afdelingsleder i Holbæk Kommunes Borgerservice.

I Holbæk Kommunes brev til de berørte borgere står der, at det er vigtigt, at fejlen bliver rettet, så der ikke opstår problemer på en ferie eller forretningsrejse på grund af uoverensstemmelser i forhold til den internationale konvention om pasudstedelse.

I et skriftligt svar til TV ØST forsikrer Rigspolitiet dog om, at ingen rejsende får problemer på grund af pasroderiet.

Rigspolitiet understreger desuden, at hele problemet er opstået netop hos kommunerne, der selv er ansvarlig for alle pasudstedelser. At de først i år har bedt kommunerne udbedre fejlene skyldes, at de ikke før har været klar over problemets omfang.

Trods forsikringen fra Rigspolitiet, så slipper usikkerheden ikke sådan bare lige sit tag i de berørte borgere.

– Hvis man nu blev stoppet i udlandet, og de opdagede, at man har de her to pas, så kan man jo risikere ikke at kunne komme hjem.

– Det, synes jeg da, er utrygt, og så synes jeg, det er utrygt, at de ikke har styr på det mere, end de har, siger Susanne Jørgensen, der er en af de mange borgere, som har fået brev om fejlen og er blevet bedt om at møde op på Borgerservice.

/ritzau/