Arkivfoto
En tværmotorvej i Region Sjælland minder mest af alt om et luftkastel – i hvert fald de nærmeste årtier. Det mener en anerkendt trafikforsker ifølge DR P4 Sjælland.
Lyden af motorvej er musik i ørerne på politikere, virksomheder og kommuner i Region Sjælland.
– Så får du meget mere vækst og mange flere arbejdspladser her, siger formanden for den komite, der arbejder intensivt på at få tværforbindelsen realiseret, Lars Jensen til DR P4 Sjælland.
Men en tværmotorvej fra Rønnede over Næstved, Slagelse og til Kalundborg vil ikke gavne regionen – nærmere tværtimod. Sådan lyder det nu overraskende fra trafikforsker Per Homann Jespersen.
– Der er nok en tendens til, at motorveje snarere er med til at flytte arbejdspladser derhen, hvor der er mange i forvejen, siger Per Homann Jespersen fra Roskilde Universitet til DR P4 Sjælland.
Og ifølge trafikforskeren kommer borgere, politikere og virksomheder til at se langt efter sådan en tværvej.
– Det er sådan set okay at gå ud at foreslå det og arbejde for det. Jeg tror bare ikke, at man skal regne med, at der er store chancer for, at det er et projekt, der bliver fremmet, og der kommer statslige midler til i de nærmere årtier.
Men Komitéen for den Sjællandske Tværforbindelse har selv fået lavet beregninger hos analysefirmaet Grontmij. De viser, at en ny forbindelse fra Rønnede til Kalundborg vil skabe 1500 nye arbejdspladser.
Så formand Lars Jensen mener ikke, at trafikforskeren har ret i sine udsagn.
– Så tænker jeg, at han må bruge de forkerte kalkuler. Hvis man regner det pr. kilometer, hvad du får ud af en kilometer motorvej, så får du meget mere vækst og mange flere arbejdspladser her, siger han.
Politikere fra begge sider af midten lader sig heller ikke mærke. De kæmper fortsat for motorvejen.
– Vi har en vision, og den må vi regne på. Og så må vi se at få etableret den vej, siger konservative Christian Wedel Neergaard til DR P4 Sjælland.
Socialdemokraten Rasmus Horn Langhoff er enig. En motorvej er et ønske, som er kommet fra virksomhederne, og den vil ikke skade dem eller Region Sjælland.
– At tro at man hjælper vores virksomheder ved at genere dem trafikalt. Den må man simpelthen længere ud på landet med, siger han til DR P4 Sjælland og fortsætter:
– Vi skal understøtte vores virksomheder med ordentlig infrastruktur og sørge for, at de kan rekruttere arbejdskraft fra et meget større område. Det er den måde, vi fremtidssikrer arbejdspladser, erhvervsliv, vækst og udvikling i det sjællandske. Ikke ved at skabe dårligere forbindelser. Det er helt hul i hovedet.