Pia Kjærsgård på The Hill – også kaldet Bakken.
Reklamer og annoncer med engelske ord og udtryk skal bremses effektivt ved at lade staten sætte ind med en ny punktafgift. Den skal motivere virksomheder og reklamebureauer til fremover at bruge det danske sprog.
Sådan lyder det fra Dansk Folkeparti, som med et nyt kulturudspil bringer et helt nyt tema ind i valgkampen, nemlig beskyttelse af det danske sprog. Det skriver netavisen Altinget.
Dansk er ifølge DF på vej ind i en dødsspiral på grund af anglisering, altså påvirkning fra engelsk. Derfor må der gøres noget, understreger partiets kulturordfører, Alex Ahrendtsen.
– Vi ønsker, at de holder op med at tale til os på engelsk. Det irriterer mig grænseløst, siger Alex Ahrendtsen til Altinget og fortsætter:
– Vi er nødt til at se på, hvordan vi kan formindske de mange engelsksprogede reklamer og annoncer, som vi møder overalt i det danske mediebillede. Dansk er jo et smukt sprog med masser af finurligheder og muligheder.
Han peger på, at indførelsen af en ny punktafgift mod de engelsksprogede reklamer kan være vejen frem.
– Hvis man bruger engelsk i en reklame, skal det koste lidt mere. Vi kan jo ikke forbyde dem at lave reklamer på engelsk, men vi kan da få dem til at tænke sig om ved at ramme dem på pengepungen, siger Alex Ahrendtsen til Altinget.
Partiet fastholder samtidig, at al uddannelse i Danmark skal foregå på dansk, lige fra folkeskole til universiteter, konservatorier, kunstakademier og andre uddannelsesinstitutioner, hvor der er skatteyderpenge indblandet.
Alex Ahrendtsen ved godt, at det er “op ad bakke” med indsatsen for at begrænse de sproglige påvirkninger udefra.
– Der er behov for en langsigtet indsats. Mange af de store virksomheder er jo gået over til engelsk som koncernsprog. Det er virkelig trist, siger han til Altinget.
/ritzau/