En Tesla parkeret ved et supermarked i Whisky-bæltet.
En del bilejere med råd til en luksusbil har ifølge brancheorganisationen De Danske Bilimportører skiftet deres Audi A8, BMW5 eller Mercedes E ud med en Tesla.
Ved at skifte til Tesla slipper de for alle afgifter på nær momsen, fordi Teslaen er en elbil, skriver Jyllands-Posten.
Det er formentlig grunden til, at mere end hver tredje elbil, der kører rundt på de danske veje, er en Tesla.
Teslaen er den ultimative luksus- og sportsvogn, der – hvis den ikke havde været en elbil – ville have kostet et sted mellem 1,5 og knap 2,5 millioner kroner.
Men fordi den er en elbil, koster den ikke ret meget mere end en større familiebil som en Ford S-Max med plads til fire børn.
I de første fire måneder af i år er der solgt 282 Teslaer i Danmark, mens der de seneste 12 måneder er solgt 616 styk af den særlige Model S, skriver Jyllands-Posten.
Prisen på en Tesla ligger i Danmark mellem 623.000 og 875.000 kroner. Dermed sparer køberen i gennemsnit en registreringsafgift på godt 1,2 millioner kroner for hver eneste Tesla-elbil.
Det betyder, at statskassen på fire måneder ifølge beregninger fra De Danske Bilimportører er “gået glip af” afgifter på 348 millioner kroner, mens “tabet” i løbet af de seneste 12 måneder løber op i 760 millioner kroner.
– Det store salg af Teslaer udstiller det absurde i det danske afgiftssystem, siger afdelingschef Torben Lund Kudsk fra bilejernes organisation, FDM, til Jyllands-Posten.
/ritzau/