Hun indvilligede i at betale 149 kr. for at få sin computer renset for virus og oplyste i den forbindelse sit kreditkorts kortnummer og kontrolcifre. Under forløbet fik manden også tilsendt en kopi af kvindens kørekort. Arkivfoto
Mandag kl. 14.11 henvendte en kvinde i 50-erne sig til politiet for at anmelde et muligt bedrageri.
Hun var i fredags blevet kontaktet telefonisk af en fremmed mand, der præsenterede sig som en medarbejder fra Microsoft. Han henvendte sig, fordi Microsoft var blevet udsat for en hackerangreb, som også havde ramt kvindens computer.
Hun indvilligede i at betale 149 kr. for at få sin computer renset for virus og oplyste i den forbindelse sit kreditkorts kortnummer og kontrolcifre. Under forløbet fik manden også tilsendt en kopi af kvindens kørekort.
Da manden også ønskede at få en kopi af kvindens nøglekort (NemID), blev hun mistænksom og afbrød den efterhånden ca. 2 timer lange samtale med manden.
Hvad disse personlige oplysninger i givet fald er blevet misbrugt til, var ikke helt klarlagt på anmeldelsestidspunktet.
Politiet skal kraftigt advare mod denne type uopfordrede henvendelser fra personer, der påstår, at man har problemer med sin computer. Henvendelserne har kun til formål at få fat i personlige oplysninger for at misbruge disse til økonomisk kriminalitet i udlandet – ofte uden mulighed for hjælp fra dansk politi. Politiets råd er en bestemt afvisning af sådanne telefoniske henvendelser eller øjeblikkelig sletning af en mail.