Reklameskærme i Københavns Lufthavne aflurer de rejsende


Annoncørerne, der for eksempel kan betale for kun at få deres reklame vist, når en ung kvinde passerer en skærm, er ifølge avisen begejstrede for den nye mulighed for at målrette deres budskaber. Arkivfoto


Københavns Lufthavne tager nu overvågningen af de rejsende til nye højder. Som den første lufthavn i verden er der installeret reklameskærme, der er i stand til at registrere de forbipasserendes alder og køn.

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra localeyes.dk - få breaking news og en daglig oversigt

Informationerne kan derefter bruges til at variere reklamerne, skriver Berlingske.

Bag de i alt 600 skærme, der netop er installeret i lufthavnen, står Dansk Reklame Film. Små kameraer, der er tilkoblet skærmene, gør det muligt at se, hvem der går forbi.

Annoncørerne, der for eksempel kan betale for kun at få deres reklame vist, når en ung kvinde passerer en skærm, er ifølge avisen begejstrede for den nye mulighed for at målrette deres budskaber.

– Hvis en virksomhed sælger et produkt, der henvender sig til forretningsrejsende, kan vi helt præcist ramme den gruppe. Det handler om, at vi bidrager med noget viden om vores annoncørers kunder, og den viden omsætter vi i en kommerciel kontekst, siger Claus Rothoff Brix, administrerende direktør i Dansk Reklame Film, til Berlingske.

Budskaberne på skærmene kan også varieres efter passagerernes rejsemål. Aftalen mellem lufthavnen og Dansk Reklame Film gælder indtil videre i fem år.

I begyndelsen vil oplysningerne fra skærmenes kameraer kun blive brugt til at dokumentere over for annoncører, at deres målgruppe har passeret, mens deres annoncer blev vist.

Først senere vil annoncerne skifte, så de matcher den person eller gruppe af rejsende, som går forbi.

– Projektet er ret vildt og spændende, fordi vi har mulighed for at lave den her form for segmentering. I stedet for at en plakat hænger på en væg hele tiden og kun er relevant for en tredjedel af de forbipasserende, kan den dukke op på skærmen på de rigtige tidspunkter, siger Jesper Theilgaard, direktør i mediebureauet PHD, til Berlingske.

/ritzau/